With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Lecturer of Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training in conflict management and job involvement among students in the field of information and knowledge.
Methodology: The population of this study is all students of information and knowledge science affiliated with the Payame Noor University of Tehran in the academic year 2016-17. In this research, 24 students of Informatics and Knowledge Science of Payame Noor University in Tehran were selected by Sampling available as sample size. The statistical sample of the test group is 12 volunteers participating in emotional intelligence training sessions. The statistical sample of the control group of 12 students who did not participate in emotional intelligence training sessions was selected from among university students. The research method is a semi-experimental design with two experimental and control groups. The experimental group was subjected to 9 sessions of 90 minutes of emotional intelligence training, but the control group did not receive any training. CMSQ Conflict Management Style Questionnaire and Kongoni Job Involvement Questionnaire were used for data collection. Covariance analysis was used to analyze the data.
Finding: The results showed that showed that the mean Conflict management and Job Involvement in the post-tests in the experimental group were significantly higher than that control group.
Conclusion: It concludes that emotional intelligence training has a significant effect on conflict management and job involvement among students.

Keywords

Main Subjects

اسماعیلی، محمد؛ احدی، حسن؛ دلاور، علی و شفیع‌آبادی، عبدالله (1386). تأثیر آموزش مولفه­های هوش­هیجانی بر سلامت روان. مجلۀ روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران، 13(2)، ‌158-165.
امیدی­ارجنگی، صدیقه؛ کردنوقابی، رسول و قربعلی، اکرم (1392). تأثیر آموزش هوش­هیجانی بر تقویت هوش­هیجانی دانش­آموزان دختر آموزش­ابتدایی. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، 14(1)، 5-13.
جفره، منوچهر و بابابیک، ربابه (1389). استراتژی­های مدیریت تعارض و ساختار­سازمانی. فصلنامة مدیریت­ کسب‌وکار، 6(2)، 189-213.
جهانیان، رمضان (1390). بررسی رابطة بین هوش­هیجانی و مدیریت تعارض در مدیران. فصلنامه مدیریت، 8، 1-8.
حسن­زاده، رمضان (1386). انگیزش ­و هیجان. تهران: انتشارات ارسباران.
خنیفر، حسین؛ مقیمی، سیدمحمد؛ جندقی، غلامرضا؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم (1388). شناخت شخصیت مدیران؛ لازمة مدیریت رفتار­سازمانی (مطالعه موردی مدل پنج عاملی شخصیت­(Big-5) در دانشگاه علوم­پزشکی قم). مدیریت سلامت، 12(37)، 27-37.
شیربیم، زهرا؛ سودانی، منصور و شفیع­آبادی، عبدالله­ (1387). اثربخشی مهارت­های مدیریت استرس بر سلامت­روان دانشجویان. اندیشه و رفتار، 2(8)، 7-18.
صافی، محمد­حسین؛ محمدی، فریما و کلاهی، علی­اصغر (1394). رابطة رضایت­شغلی با مدیریت ­تعارض وفرسودگی شغلی کارکنان. مجله سلامت اجتماعی مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، 2(4)،266 – 274.
صفرزاده، حسین؛ کمالی، کامل و بنکدارمازندرانی، نازنین (1390). تاثیر هوش­هیجانی کارکنان بر اثربخشی بازاریابی. مجلة مدیریت کسب و کار، 3(11)، 180-203.
طبری، مجتبی و قربانی، مهرناز (1388). نقش هوش هیجانی برشیوه تصمیم­گیری مدیران. فصلنامة مدیریت، 6(16)، 30-46.
گل پرور، محسن؛ واثقی، زهرا؛ مصاحبی، محمد­رضا و جوادیان، زهرا (1391). کارکردهای تعارض بین­فردی و مدیریت تعارض در پیوند میان استرس و فرسودگی با پرخاشگری. مجلة روانشناسی معاصر، 7(2)، 61 – 72.
معافی مدنی، سید­ مهدی و تیمورزاده، ولی (1391). رابطه هوش هیجانی با درگیری­شغلی در مدیریت آینده. فصلنامة پژوهش­های مدیریت، 23(97)، 65-74.
میرهاشمی، مالک؛ پاشاشریفی، حسن و ثابتی، شیما (1387). رابطه­ی هوش­هیجانی با درگیری­شغلی پرستاران. مجله اندیشه و رفتار، 3(9)، 17-26.
میکائیی­منیع، فرزانه؛ احمدی­خویی، شاهپور و زارع، احمد (1390). بررسی مقایسه­ای اثربخشی آموزش سه مهارت­زندگی بر سلامت­عمومی دانشجویان سال اول. دانشگة علوم­پزشکی مازندران، 21(85)، 127-137.
 Afzular, R. (2002). A model of emotional intelligence and conflict management strategies, a study in seven countries. Interantional journal of organizational analysis, 10(4), 302–326.
Bar-on, R. (2000). The Handbook of Emotional Intelligence; To Ssey-Bass, While Company, Sanfrancisco.
Bar-on, R. (1997). A Measure of Emotional and Social Intelligence in Chicago. Canadian Journal of Behavioral Science, 18, 123- 137.
Chan, D.W. (2005). Emotional intelligence, social coping and psychological, distress among Chinese gifted students in Hong Kong. High Ability Studies, 16, 78-163.
Cohen, A. (1995). An examination of the relationships between work commitment and nonwork domains. Human Relations, 48, 239 – 263.
Cohen, M. (2004). When it comes to negotiating business conflict. Saved From: http: //Boston, biz ournals.com/Boston/Stories.
De Dreu, C. K. W., Evers, A., Beersma, B., Kluwer, E. S. & Nauta, A. (2001). A theory based measure of conflict management
strategies in the workplace. Journal of Organizational Behavior, 22, 645-668.
Fernandez-Brrocal, P. & Extremera, N. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 1, 45-51.
Ghaderi, K. & Mahdeyeh, O. (2016). On the examination of relationship between personality and conflict management style (Case study: Staffs of the Province of Kurdistan's Government offices). World Scientific News, 52, 81-92.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligences: The Theory in Practice; Newyourk: Basic Book.
Hafer, J. C. & Martin, T. N. (2006). Job Involvement or Affective Commitment: A Sensitivity Analysis study of Apathetic Employee Mobility. Institute of Behavioral and Applied Management. September 1. University of Nebraska at Omaha.
 Hasanvand, B. & Khaledian, M. (2012). The Relationship of Emotional Intelligence with Self-esteem and Academic Progress. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(6), 231-236.
Kirk, B.A., Schutte, N.S. & Hine, D.W. (2008). Development and preliminary validation of an emotional self-efficacy scale. Personality and Individual Differences, 45(5), 432−436.
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotion intelligence? In: Salovey P, Sluyter D.J, editors. Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
Palmer, A. (2005). Principles of services marketing, McGraw Hill, Great Britain, 3th ed. pp, 211-785.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez – Roma, V. & Bakker, A. B. (2002). The measurement of Engagement and burnout: A confirmative analytic approach. Journal of Happiness studies, 3, 71 – 92.
Schaufeli, W. B., Taris, W. & Van Rhenen, W. (2008). Work a holism, burnout and engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well- being? Applied Psychology: An International Review, 57, 173 – 203.