With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Purpose: The present study aims at determining the extent at which the library of University of Tehran, Kish Int’l campus has been benefited from the mixed components of Marketing Mix Model (4Ps) including place, products, information resources, promotion and price (cost) in providing information services in this library.
Methodology: This study is descriptive and the population was the library users of the University of Tehran Kish Int’l Campus. The sample size was 322 people based on the Morgan Table and random sampling method. A standard questionnaire was used to collect data. The data was analyzed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software.
Findings: The results of Friedman test indicated that the ranks of components in 4 marketing mixes are not identical (p Results: In terms of marketing (4Ps) principles, this library possesses a desirable status. There are, however, some insufficiencies in matching the library services with information technologies as well as in providing electronic services and accessing the data bases

Keywords

Main Subjects

بصیریان جهرمی، رضا (1387). امکان سنجی اجرایی شدن اصول بازاریابی در کتابخانه‌های مرکزی و دانشکده‌ای دانشگاه­های دولتی شهر تهران از دید سرپرستان این کتابخانه‌ها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. ##تفرشی، شکوه، صدیق، مرضیه (1392). مقایسه به کارگیری شیوه­ی آمیخته بازاریابی 4 پی در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی استان قم. فصلنامه دانش‌شناسی، 6 (22):1 – 18. ##سالاری، ملیحه السادات (1392). به مطالعه میزان استفاده کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد از اصول بازاریابی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مشهد. ##شاپوری، سودابه (1386). مطالعة رابطة میان به کارگیری شیوه‌های بازاریابی و استفاده از کتابخانه‌های عمومی کشور و ارائة راهکارهای مناسب. پایان نامة دکتری. دانشگاه آزاد واحدعلوم و تحقیقات تهران. ## شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین، محمدی استانی، مرتضی، سلیمانی، ناهید (1392). بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7 پی. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47 (4)،: 415 – 430. ##علیزاده، حمید (1385). بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانه‌ها. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 4 (9):109 – 126. ##فرخاری، فاطمه (1392). کاربرد آمیخته‌های بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی زابل. مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (6): 819 - 829. ##کاتلر، فیلیپ (1385). مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، ترجمه بهمن فروزنده. اصفهان: آموخته.##عربلو، حمید؛ نوروزی، یعقوب (1389). بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 44 (52): 93 – 111. ##هتن، آنجلا (1387). راهنمای جامع برنامه­ریزی بازاریابی، ترجمه مسعود کرمی. تهران: انتشارات رسا.##
ACRL. & Reynolds. (2003). Strategic marketing for academic and research libraries: participant manual. ACRL, 3M Library Systems, available at:http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/issues/marketing/ParticipantManual. pdf (accessed 14 November 2014 ). ##Alipour–Hafezi, M. , Ashrafi-Rizi, H. , Kazempour, Z. , Shahbazi, M. (2013). Using 4P Marketing Model in Academic Libraries: An Experience. International Journal of Information Science and Management, 3 (2): 45 – 58. ##Anafo, P. (2014). Marketing Strategies for Information Services: a Case Study of the Institute of Chartered Accountants (Ghana) Library and Information Services. Library Philosophy and Practice, available at: http: //digitalcommons. unl. edu/cgi/viewcontent. cgi?article=2498&context=libphilprac. (Accessed 15 November 2014 ). ##Biggs, H. F. , Calvert, P. (2013). Marketing to teens: a study of two New Zealand public libraries. Library Management, 34 (8/9): 705 – 719.##Garoufallou, E., Siatri, R., Zafeiriou, G., Balampanidou, E. (2013). Marketing applications in Greek academic library services. Library management, 34 (8/9): 632 - 649. ##Hood, D. & Henderson, K. (2005). Branding in the United Kingdom Public Library Service. New Library World, 106 (1/2): 16 – 28##Kaur, A. , Rani, S. (2008). Marketing of information services and products in university libraries of Punjab and Chandigarh (India). Library Management, 29 (6/7): 515 – 537. ##McClelland, T. (2014). What Exactly Do You Do Here? Marketing-Related Jobs in Public and Academic Libraries. Journal of Library Administration, 54 (5): 347-367. ##Patil, S. K. , Pradhan, Pranita (2014). Library promotion practices and marketing of Library services: A role of Library professionals. Social and Behavioral Sciences, 133: 249 – 254. ##Yupeng, Sun (2014). An Exploration of University Library Marketing. Cross-Cultural Communication, 10 (5): 169 -172.