With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Masters of Commercial Management, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neishabour, Iran

2 Associate Professor, Commercial Management, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neishabour, Iran.

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to present a comprehensive review on the literature available on commercialization of knowledge-based products in Iran so as to determine and rank the most affecting facors considering export facilitating approach.
Methodology: with regard to the purpose, this research could be known as a functional research being done as analytical survey. The statistical group includes 133 faculty members of Islamic Azad university of Mashhad in which a sample of 71 members have been randomly selected based on Cochran formula. To find the importance degree of effective factors and to rank them, we then applied the descriptive and deductive statistic techniques within SPSS software as well as the Friedman test on the data gathered from questionnaire.
Findings: among the four main determined affecting factors of commercialization process of knowledge-based products, in final ranking, the economical and legal factors with mean of 4.11 and export facilitator factors with the mean of 4 received the highest rank respectively. Furthermore the technical factors and cultural and social factors with mean score of 3.95 and 3.94 could be implied as thired and forth factors.
Conclusion: the Likert Spectrum questionnaire with high reliability has been prepared on the basis of which, 4 main criteria including 22 sub-criteria have been considered as the affecting factors of commercialization process for commercializing the knowledge-based products in Iran. These identified affecting factors could be then taken into consideration for proposing executive solutions to create a coherent program for planning and organizing favorable conditions for the commercialization and export of knowledge based products and removing existing barriers. 

Keywords

Main Subjects

بوشهری، علیرضا. الیاسی، مهدی. نظر یزاده، فرهاد. (1382). ارزیابی نوآوری­های فناورانه در سازمانهای صنعتی. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
یداللهی فارسی، جهانگیر. کلاتهایی، زهرا. (1389). شناسایی استراتژ یهای تجار ی­سازی تکنولوژی در حوزه بیوتکنولوژی در ایران، کنفرانس بین‌المللی مدیریت تکنولوژی، تهران، ایران.
شیروانی، کوروش. (1386). روش‌ها و ضوابط اولیه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران.
فکور، بهمن. حاجی حسینی، حجت الله. (1387. ) کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری.
فکور، بهمن. (1389). مروری بر مفاهیم نظری تجار یسازی نتایج تحقیقات، فصلنامه رهیافت، بهار و تابستان ۸9(37).
بندریان، رضا. موسائی، احمد. (1388) بهره­گیری از صنایع موجود راه حلی برای تسهیل تجاری­سازی، فصلنامه رشد فناوری، 5(18).
صنوبر، نجف. ناصر، (1390). تأثیر محرک‌های نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکت­های دانش بنیان، فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4(2).
میربلوک، علیرضا. صفر یالموتی، فاطمه. (1387) فرایند ایده تا بازار، نشریه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 2، 65-47.
قاضی نوری، سیدرضا. (1384). استراتژی‌ها و روندهای تجاری برای بازاریابی محصولات‌هایتک، مورد مطالعه: فناوری در ایران، دومین همایش مدیریت فناوری در ایران.
مهرگان، نادر. دهقانپور، محمدرضا. ده موبد، بابک. (1391) صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 10.