با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباط‌سنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است.
روش­شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر می‌باشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران مبتنی بر مؤلفه‌های تعیین شده توسط انجمن کتابخانه‌های دانشکده‌ای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) می‌باشد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد در یک تأثیر همزمان متغیر توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات با ضریب بتای (704/0) و سپس متغیر توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات با ضریب بتای (188/0) و پس از آن متغیر توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات با ضریب بتای (123/0) در میان مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی مؤثر بر خلاقیت سازمانی کارکنان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند.
بحث و نتیجه­گیری: نتایج حاصل نشان می­دهد که بین سواد اطلاعاتی مدیران و مؤلفه‌های آن: توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان رابطه معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study on Relationship between Staff's Informational Literacy and Organizational Creativity (Case Study: Simkat Azerbaijan Company)

نویسندگان [English]

  • Armin Rajabzadeh 1
  • Ehsan Esmaeelpour 2

1 Instructor, Marketing Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Instructor, Marketing Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: This research was based on information literacy of the managers and its relation with the organization creativity of the Simkat employers in Azerbaijan.
Methodology: The method of this research is descriptive-correlative and statistical populations consist of all the 300 employees in Simkat Company. The sample size that is calculated based on Cochran’s  formula is 169 people elected by simple sampling method. The tools for data gathering is two questionnaires: information literacy of managers questionnaire is based on elements specified by American College Research Library Society, and Roundup creativity questionnaire 1979.
Results: Findings show that the ability of effective data access variable with 0. 704 beta coefficient and then the ability of effective information usage with 188 beta coefficient, then the ability of critical data verification with 0. 123 beta coefficient between the elements of information literacy affected on organization creativity of employers have the most effect in order.
Conclusion: Our results show that there is a significant relationship between information literacy of managers and its components (the ability of area determination and modality of information, ability to use targeted information, ability of information critical verification and ability of perception juridical and economical information usage) with organizational creativity of Simkat company employees

کلیدواژه‌ها [English]

  • Informational literacy
  • Productive Organization
  • Simkat Azerbaijan Co
آزاد پیله‌رود، لیلا. (1387). وضعیت سواد اطلاعاتی اعضاء هئیت علمی گروه کتابداری و نقش آن بر تولید اطلاعات علمی آنان در دانشگاه‌های آزاد و دولتی شهر تهران، فصلنامه کتاب، 19(1)، 228-213.
آزادقلب، سعیده و پوررشیدی، رستم. (۱۳۹۳). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی مدیران و رفتارهای اخلاقی مدیران و میزان تأثیر آن بر وفاداری مشتریان (مطالعات موردی: بانک سپه شهر کرمان). دومین کنفرانس ملی پویایی مدیریت، توسعه‌ی اقتصادی و مدیریت مالی، شیراز: شرکت پندار اندیش رهپو.
بردستانی، مرضیه. (1383). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. در آموزش استفاده‌کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی (مجموعه مقاله‌ها). به کوشش رحمت‌الله فتاحی. مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
حسینی، ناهید و پوراسدی، محمد. (1390). تسهیم دانش و سواد اطلاعاتى: با مرورى بر وضعیت مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامى. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی. 6(1)، 94-77.
شقاقی، مهدی (1387). مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی و رابطه متقابل آنها در محیط کسب و کار. فصلنامه کتاب. 19(2)، 107-126.
شهرآرای، مهرناز؛ سیدان، ابوالقاسم و فرزاد، ولی‌ا.... (۱۳۸۱). تحلیل خلاقیت در کودکان: معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 2(32)، 231-191.
شیروانی، علیرضا و علیپور، سیمین. (1389). موانع طراحی سازمان خلاق در سازمانهای ایرانی. همایش ملی چالش‌های مدیریت و رهبری در سازمان‌های ایرانی. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان.
صادقی امیرمالی، منصور. (1386). خلاقیت رویکردی سیستمی. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین.
طالعی‌فر، رضا؛ حاتمی‌نسب، سیدحسن و خوش‌خلق دشتکی، عباس. (1389). بررسی دیدگاه مدیران درباره موانع خلاقیت سازمانی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت‌شناختی (مطالعه موردی: مدیران و سرپرستان واحد عملیات غیرصنعتی پالایشگاه گاز ایران). فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 10(4)، 169-197.
فیضی، مهدی؛ چوپانی، حیدر و حیات، علی‌اصغر. (1388). بررسی رابطه بین سبک‌های مدیریت مدیران با خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان سنندج. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 3(3)، 103- 123.
محمدنیا، فائزه. (۱۳۹۲). بررسی سواد اطلاعاتی کارکنان و مدیران و تعیین تأثیر آن بر عملکرد سازمانی مطالعه موردی: شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان شمالی، اولین همایش ملی مدیریت کسب و کار، همدان: شرکت علم و صنعت طلوع فرزین. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
مردیث، جفری، نلسون، رابرت و نک، فیلیپ. (1381). کارآفرینی. ترجمه محمد صادق بنی‌ئیان. تهران: انتشارات دفتر بین‌المللی کار، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
مظلومی، نادر؛ ناصحی‌فر، وحید و احسان‌فر، گلشن. (1391). رابطه رهبری تحول‌آفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت‌های خصوصی بیمه در ایران. پژوهشنامه بیمه، 109، 33- 56.
میرزاصفی، اعظم رجایی‌پور، سعید و جمشیدیان، عبدالرسول. (1388). رابطه بین سواد اطلاعاتی و قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(1)، 241- 261.
میرزایی، حسین، فرهنگی، سارا و مردانگاهی، بهارک. (1390)، راهکارهای افزایش خلاقیت سازمانی در شرکت‌های گاز آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان. مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 16، 159-174.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (۱۳۸۳). سیاست‌های سواد اطلاعاتی در جوامع اطلاعاتی. همایش آموزش استفاده‌کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌ها، مراکز اطلاع رسانی و موزه‌ها. مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
American library Association. (2005). Information literacy competency standards for higher education. http: //www. ala. org/ala/acrl/ scrlstandards/information literacy competency. com
Andriopoulos, C. (2001). Determinants of organizational creativity: A literature review. Journal of management decision, 39 (10) , 834-840.
Burgelman, R. (2006). Managing the internal corporate venturing process. Sloan Management Review. Council for Small Business, Boston.
Freeman, C. & Soete, L. (2002). The Economics of Industrial Innovation. MIT Press, Cambridge.
Houghton, Jan & Halbwirth, Sue (2002). Knowledge management and information literacy: a new partnership in the workplace, in Particia Leyzall ward, Continuing professional education for the information society. Munchen: Saur.
Zuke, J. (2005). The teaching of information literacy by public community college libraraian in the United States. UMI Proquest Digital Dissertations. www. lib. umi. com/dissertations.
Wong, S. H. Y. & Chin, K. S. (2007). Organizational innovation management: An organization wide perspective. Industrial Management & Data Systems, 107 (9) , 1290-1315.