با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تنکابن، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌‏شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.

روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونه‌گیری تصادفی–طبقه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانه‌های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تی‌استیودنت استفاده شده است.

یافته‌ها: در شاخص "منابع غیر‌کتابی"، کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران( با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانه‌های عمومی نهاد( با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات ده‌گانه دیوئی" وضعیت کتابخانه‌های نهاد( با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانه‌های عمومی سازمان( با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتاب‌های کمک ‌آموزشی" و "در دسترس ‌بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانه‌های شهرداری و نهاد وجود ندارد.

نتیجه گیری: با مقایسه وضع موجود کتابخانه‌های عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آن‌ها با آن‌چه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Public Libraries Resources Consistency with User's Needs: A Comparative Study of the Public Libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality and the Tehran Public Libraries Institution

نویسندگان [English]

  • Mohsen Moradi 1
  • Mohsen Haji zeinoabedini 2
  • Afshin Mousavi chalak 3
  • Aazam Aghaei 4

1 MSc. Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Tonekabon Branch. Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran

4 Ph.D. Candidate, Department of Knowledge and Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Objective: This study is aimed to comparing the resources available in the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM) and the Tehran Public Libraries Institution (PLI) concerning the conformity of these resources to the needs of library members.

Research Method: This research used Analytic survey method. Sampling method is random stratified sampling. The Public Libraries affiliated with Tehran Municipality and the Public Libraries of the Institution in Tehran are divided into 22 urban districts. In order to take the sample one library is selected from each district. The statistical population of the public libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran municipality (ACOTM) consists of 440 entities including 209 men and 231 women. The statistical population of Tehran Public Libraries Institution (PLI) consists of 440 entities including 179 men and 261 women. Questionnaire has used to gather information.

Findings: The public libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM) have a better than the Tehran Public Libraries Institution (PLI) status concerning “non-book resources”. The status of libraries of Tehran Public Libraries Institution (PLI) is better than the public libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM) as concerns “Dewey decimal topics”. The significance level of the test is larger than %5 in the two classes of “educational aid books” with significance level of 0.653 and “the accessibility of resources” with significance level of 0.167. Therefore, there is no significant difference between the libraries of the two institutions.

Result: Comparing the current situation of public libraries in Iran, it seems that the number of buildings and their appearance, equipment, quality of resources and most importantly, their services are far from what is needed in a dynamic and growing society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Resources
  • Library Members
  • Public Libraries
  • the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM)
  • and the Tehran Public Libraries Institution (PLI)
بیرانوند، علی و رنجبر، پروانه (1389). بررسی موانع و مشکلات موجود در کتابخانه‌های دانشگاهی منطقه غرب کشور جهت پیاده‌سازی نظام همکاری بین کتابخانه‌ای و خدمات تحویل مدرک. دانش‌شناسی، 2(8)، 35-48.
فرج پهلو، عبدالحسین (1392). بررسی ملاک‌ها و عوامل مؤثر بر انتخاب کتاب توسط اعضا در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. طرح پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. دانشگاه شهید چمران اهواز.
زارع، امین، گودینی، یاسر، ریاحی، عارف (1394). مطالعه عوامل مؤثر بر استفاده از کتابخانه‌های عمومی (مطالعه موردی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه). فصلنامه نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 4(1  و 2)، 62-51.
مزینانی،‌ علی (1386). کتابخانه و کتابداری. تهران: س‍ازم‍ان‌ م‍طال‍عه‌ و تدوی‍ن‌ ک‍تب‌ علوم ان‍س‍ان‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا (س‍م‍ت‌)‏‫‏‏.
شهمیرزادی، طیبه و فهیم‌نیا، فاطمه (1388). بررسی وضعیت فراهم‌آوری و مجموعه‏سازی کتابخانه‏های عمومی کشور. فصلنامه کتاب، 1(20)، 136-11.
آشوغ، امران (1376). بررسی کتابخانه‌های عمومی گیلان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه تهران، دانشکده‌ روانشناسی و علوم.
شیخ عطار، فریدالدین محمد (1383). بررسی میزان انطباق مجموعه منابع کتابخانه‌های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با نیاز اعضا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،  واحد علوم و تحقیقات تهران.
Belline, P., & Rizzi, I. (2001). Iso 11620 stimedella. Target population indicator BIII users satisfaction. Bibliotec Oggi, 19(1), 52-68.‏.
Drellack, G. (2011). Condition and Use of the Resources in Two Media Centers: An Evaluation (Doctoral dissertation, The College of St. Scholastica).‏.
Kurz, R. F. (2012). Searching for mirrors: An exploration of racial diversity in South Carolina’s public library youth collections. Columbia: University of South Carolina. ProQuest Dissertations and Theses, 333.‏
Lingnan Library (2002). User Satisfaction of Lingnan Univercity Library. [On-Line]. Available: http:// www.library.In>Edu.kh/User-survey. 9 Oct-Dec. 1988-247-264.
Young, B. (1998). Circulation service–is it meeting the user’s needs?. Journal of Academic librarianship, 2(3), 120–128.