With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Asisstant Profssor, Knowledeg amd Information Science, Payam Noor University,Iran.

2 Master, Knowledeg amd Information Science, Librarian of Tabriz Centeral Public Library, Iran.

Abstract

Purpose: of this research is to assess services quality in Tabriz Central Library using LibQual model.
Methodology: Applied research method is used approach. The basis of this survey involved LibQual model questionnaire that consists of 28 items in three dimensions (effect of services, service control, and library as a place and space).
Statistical population of research involved 11927 users of the Tabriz central library that 375 of users have been selected through Simple random sampling method and Chi-squared test, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis, and Friedman have been used to analyze findings.
Findings: of research show that Level of received services by users in The mentioned are more than the minimum expected level. In analyzing the different findings of research which are mentioned in the literature review of this research, the maximum expected level of users has not been satisfied in any of the various kinds of libraries.
Conclusion: Generally, the overall quality of Tabriz Central Library is more than the minimum expected level of users and there is a little gap between existent level and the maximum expected level. 

Keywords

Main Subjects

اسفندیاری مقدم و همکاران (1392). کیفیت خدمات کتابخانه‌های ایران بررسی پژوهشهای مدل لیب کوال در ایران. نشریه مدیریت و اطلاعات سلامت، 11 (7)، 27.
امیدی­فر، سیروس؛ موسوی­زاده، زهرا (1388). سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایب­کوآل. تحقیقات­ اطلاع­رسانی و کتابخانه‌های عمومی. 15(4)، 61-080
درم نثاری، مهدی (1390). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز با استفاده از ابزار مدل لایب کوآل. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
رجبی­پور میبدی، علیرضا؛ رجبی­پور میبدی، بتول (1388)، استفاده از مدل تحلیل شکاف برای بررسی کیفیت خدمات کتابخانه: گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. کتابداری و اطلاع رسانی، 83، 61-76.
رخش، فریبا و همکاران (1393). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های بیمارستانی وابسته به تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 11 (7) 1026- 1035.
رستکار، یعقوب (1390). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با استفاده از مدل لیب کوال. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
محمد بیگی، (1388). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین با استفاده از لایب کوآل. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
مردانی و همکاران (1391). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه از نقطه نظر کاربر و کتابدار با استفاده از مدل لایب کوال در دانشگاه علوم پژشکی تهران.
میرغفوری، حبیب الله؛ مکی زاده، فاطمه (1386). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانه‌های آموزشی با رویکرد لیب کوال (مورد: کتابخانه‌های دانشگاه یزد). کتابداری و اطلاع رسانی، 37 (1)، 61-78.
نجفقلی نژاد، اعظم (1387). ارزیابی کیفیت خدمان کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از ابزار لیب کوآل، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
وکیلی مفردی، حسن؛ همت، مرتضی (1394). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه­های دانشگاه علوم پزشکی همدان بااستفاده از مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM). مقاله پژوهشی مدیریت سلامت، 18 (62)، 52-63.
Greenwood T J, Watson A P, Dennis M. (2011). Ten Years of LibQual: A study of qualitative and quantitative survey results at the University of Mississippi 2001–2010. The Journal of Academic Librarianshi, 37 (4): 312–318.
Jaggars, damon E. ; Jaggars, shannasmith. ; Duffy, Jocelyn S. (2009). Comparing service priorities between staff and users in association of research libraries (ARL) member libraries. libraries and theacademy, 9 (4): 441-452.
Jody Condit Fagan, (2014). The dimensions of library service quality: A confirmatory factor analysis of the lib QUAL+ instrument. Library& Information Science Research 36: 33.
Kayongo J, Jones Sh. (2008). Faculty perception of Information control using LibQUAL+™ indicators. The Journal of Academic Librarianship , 34 (2): 130.
McCaffrey C. (2013). LibQUAL in Ireland: Performance assessment and service improvement in Irish University libraries. TheJournal ofacademic Librarianship ,39 (4): 347-350.
Melissa Dennis 1, Judy Greenwood 2, Alex Watson (2013). LibQUAL Revisited: Further Analysis of Qualitative and Quantitative Survey Results at the University of Mississippi,J. D. Williams Library, University of Mississippi, PO Box 1848, University, MS 38677-1848.
Moon A. (2007). Libual +TM at Rhodes university library Performance measurement and metrics , 8 (2): 72-87.
Posey, James A. (2009). Student perceptions and expectations of libraryservices quality and user satisfaction at Walters state community college. Unpublished doctoral dissertation. The faculty of the department of educational leadership and policy analysis east Tennessee state university.
Shoeb ZH. (2011). Identifying service superiority, zone of tolerance and underlying service quality attributes in private universitylibrary in Bangladesh. Library Review ,60 (4): 293-311.
Suziyana MatDahan,MohdYusofTaib,
 (2015). NurhaizanMohdZainudin, Fadzida Ismail “Surveying Users' Perception of Academic Library Services Quality: A Case Study in Universiti Malaysia Pahang (UMP) Library”,The Journal of Academic Librarianship, 42: 38-43.
Ur Rehman SH. (2012). Mrasuring service
 Quality in public and private sector university libraries of Pakistan. Pakistan Journal of Library & Information Scince, 13: 1-11.