With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Asisstant Profssor, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

2 Asisstant Profssor, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

3 Master, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to measure the readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ section of the Quran book for the grades two, three, and four of elementary school based on the Flash-Diani and Galing-Diani formulas. The sample corpus included 66 book sections introduced by the Ministry of Education and the Educational Planning Organization. The corpus comprised 21 sections from the second grade, 19 sections from the third grade, and 26 sections from the fourth grade. In the second grade, there were 3 Quran sections, 1 poem, and 6 VCDs. In the third and fourth grades, there were 8 Quran sections for each. There were 13, 14, and 58 books for the second, third, and fourth grades respectively, making a total of 85 books. Eleven of the books were the same for all the three grades and were studied for all of them. The results obtained via the Flash-Diani formula showed 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 8. 12-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and91. 88-percent non-readability for the fourth grade. Moreover, based on the Galing-Diani formula, the results manifested 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 1. 74-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and98. 16-percent non-readability for the fourth grade. The reliability coefficient obtained was o. 64 at the significance level 0. 01. 

Keywords

Main Subjects

بیژنی، پروین (1362). بررسی ارتباط بین قدرت خوانایی کتاب­های درسی علوم چهارم وپنجم ابتدایی با پیشرفت تحصیلی فراگیران در مناطق مختلف شهرستان نوشهر. دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی، پایان­نامه دکتری حرفه‌ای.
دیانی، محمدحسین (1366). سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشته‌های ویژه نوسوادان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 3 (4): 59-80.
دیانی، محمدحسین (1369). معیاری برای تعیین سطح خوانایی نوشته‌های فارسی، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 10، 35-48.
دیانی، محمدحسین (1379). سنجش خوانایی نوشته­های فارسی خوانایی­نویسی برای کودکان، نوسوادان ونوجوانان.
دیانی، محمدحسین. (1379). سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشته­های ویژه­ی نوسوادان بزرگسالان، طرح پژوهشی، تهران: اداره­ آموزش وپرورش.
دیانی، محمدحسین و ناصری، فرشته (1378). بررسی سطح خوانایی کتابهای فارسی منتشر شده برای کودکان و نوجوانان در سالهای 1357-1371 با دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/‌دیانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.
شعاری نژاد، علی اکبر. (1374). معلم و راهنمایی، پیوند، 11 (196): 16-19.
 شیخ زاده، مصطفی (1387). تحلیل محتوای سطح خوانایی کتاب‌های بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص سطح خوانایی گانینگ، مطالعات برنامه درسی، 3 (9): 84-93.
طابوسیان، جلیله؛ عسکریان، سودابه. (1374). ارزشیابی کتب ادبیات فارسی دوره راهنمایی تحصیلی از نظر سطح خوانایی متن براساس فرمول فلش. دانشگاه پیام نور، اهواز.
فخاری­نیا، پروین و دیانی، محمدحسین (1381). سطح خوانایی مقاله­های فرهنگ­نامه­ی کودکان ونوجوانان، کتابداری و اطلاع رسانی، فصلنامه علمی – پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد استان قدس رضوی، 19 (3): 57-72.
واعظی، ملک رضوان (1391). بررسی سطح خوانایی کتاب­های داستانی تألیفی برگزیده­ی شورای کتاب کودک از بدو تأسیس شورا تاکنون با استفاده از دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی.
 Jenell, A. Carapella (2012). Readability of the common core standards 11-CCR text exemplars: a text sequence reference guide.
Kasule, D. (2010). “Textbook readability and ESL learnersv”. University of Botswana.
Mathew Olagoke, A. (2013). A Comparative Study of Textbook Readability and Students. Comprehension Levels in Senior Secondary School Biology.