With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Author

Instructor of department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to investigate the effectiveness of management styles in making creativity and its connection with psychological empowerment.
Methodology: The number of population of this study includes all 2750 female students in Alborz Province, district one. Sample size, based on Cochran's C Test is 336 respondents selected through stratified random sampling. Data questionnaire are collected by Houghton & Christopher's effectiveness of managers style's, Abedi's creativity questionnaire and Whetten and Cameron's psychological empowerment questionnaire that is used after assessment of their validity and reliability and insurance. To study the relationship between the variables of the study, the Pearson correlation coefficient is used. Also, to test the general model, structural equation modeling is used.
Findings: The results showed that the components of the effectiveness of the manager's styles- prescriptive, empowering and self-leadership styles have significant relations with the creativity and empowerment of the students.
Conclusion: In addition, the results of structural equation modeling showed that the students' creativity play a mediatory role in the relationship between the empowering effectiveness style and managers' self-direction with students' psychological empowerment

Keywords

Main Subjects

احمدی، سید علی‌اکبر و درویش، حسن (1391). مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
انصاری، محمداسماعیل و تیموری، هادی (1386). بررسی رابطة بین سبک رهبری تحول‎گرا و سبک تفکر خلاق در مدیران مدارس ابتدایی شهرستان اصفهان، ماهنامه تدبیر، 188، 21-30.
تابلی، حمید و تیرگر، هدایت الله (1391). بررسی رابطة بین سبک رهبری تحول‌آفرین و خلاقیت کارکنان سازمان‌های دولتی نیریز، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(1)، 1-24.
خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیچ، اسدالله؛ فانی، علی‌اصغر و مشبکی، اصغر (1389). رابطة بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 2(3)، 21-45.
دبونو، ادوارد (1390). تمرین خلاقیت (62 تمرین برای کشف خلاق‌ترین ایده‌هایتان)، ترجمه امیرحسام صمدآقایی، تهران، انتشارات دانش‌پژوهان جوان.
دسلر، گری (1394). مبانی مدیریت منابع انسانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رضاییان، علی (1393). مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت.
صلحی، مهناز؛ عباسی، حمیده؛ هزاوه‌ای، محمدمهدی و روشنایی، قدرت‌الله (1393). بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش‌آموزان در پیشگیری از مصرف سیگار. مجله دانشگاه علوم پزشکی رازی، 21(118)، 52-63.
عقلمند، سیامک و اکبری، فیض‌اله (1384). توانمندسازی یک استراتژی مدیریتی برای نیل به توسعه پایدار، تهران، سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
غفوری، فرزاد؛ اشرف گنجوئی، فریده؛ دهقان، آیت‌الله و حسینی، سیده مهسا (1388). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت‌بدنی. مجله مدیریت ورزشی، 2، 215-234.
قره‌خانی، حسن؛ الیاسی، حمداله و فولادی حیدرلو، نسرین (1393). رابطة بین سبک رهبری مدیران مجتمع‌های آموزشی با خلاقیت معلمان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش استان کهکیلویه و بویر احمد. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(20)، 67-55.
 کینزی گامن، کارول (1389). خلاقیت در سازمان، راهنمای عملی برای تفکر خلاق. ترجمۀ غلامرضا عسگری و ناصر شاهباز، تهران، هدف صالحین/ پویندگان دانش.
مشرف‌جوادی، محمدحسین؛ میرآقایی، سیدمجتبی و رضایی گل‌آباد، حسن (1390). توانمندسازی کارکنان اساس سازمان‌های دانش‌محور، پنجمین کنفرانس بین‎المللی مدیریت، 1- 13.
مقدسی، اکرم؛ سید عباس‌زاده، میرمحمد و غنائی چمن‌آباد، علی (1389). بررسی رابطة تسلط ربع های مغزی مدیران آموزشی با سطح اثربخشی عملکردآن ها. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1)، 133-150.
مهری؛ داریوش؛ ابوالقاسمی، محمود و عشرت‌آبادی حسن، محجوب و نیک‌مرتضی، مهدوی (1392). بررسی رابطة سبک‌های رهبری مدیران با خلاقیت در معلمان مدارس پسرانه ابتدایی شهر پل دختر. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 187-209.
میرکمالی، سید محمد و خورشیدی، عباس (1387). روش‌های پرورش خلاقیت در نظام آموزش، تهران، نشر یسطرون.
وایلز، کیمبل (1392). مدیریت و رهبری آموزشی. ترجمه محمدعلی طوسی، تهران، نشر بازتاب.
 
 
 
Adolfsson, E. T., Smide, B., Gregeby, E., Fernstrom, L. & Wikblad, K. (2004). Implementing empowerment group education in diabetes. Patient Educ Couns. 53(3): 319-324.
Castiglione, J. (2008). Facilitating employee creativity in the library environment. Journal of Library Management. 29(3): 159-172.
Funnell, M. M. & Anderson, R. M. (2004). Empowerment and self-management of diabetes. Clinical Diabetes. 22(3): 123-127.
Hunter, J. D. (2009). Improving organization performance through the use of effective Elements of organizational structure. Leadership in Health Services. 15(3): 12 - 21.
Jung, D. I. (2001). Transformational and transactional leadership and their effects on creativity in groups. Creativity research Journal. 132: 185-195.
Lee, C. H x Chu, K. K. (2016). Understanding the effect of pxxitive psychological capital on hospitality inxerx's creativity for role performance. International Journal of xrganizational Innovation (Online), 8(4), 213.
Mikulincer, M. & Shaver, P. R. (2005). Menthal representations of attachment security: Theoretical foundation for a positive social psychology. In M. W. Baldwin (Ed.), Interpersonal cognition (pp. 233–266).New York: Guilford Press.
Rego, A., Sousa, F., Marques, C. & e Cunha, M. P. (2012). Authentic leadership promoting employees' psxcxological capital and creativity. Journal of business research, 65(3), 429-437.
Rosenberg, J. (2007). Community mental health: challenges for the 21st century, London: Routledge.
Schaefer, R.T. (2003). Sociology matters, McGraw-Hill Publishing Co.
Shattuck, S.O. (1992). Generic revision of the ant subfamily dolichoderinae (Hymenopetra: Formicidae). Sociobiology. 21: 1-181.
Siu, O. L., Bakker, x. B. & Jianx, X. (2014). Pxychologicxx capital among universixy students: Relationships with study engagement and intrinsic mxtivation. Journal xf xappiness Sxudies, 15(4), 979-99x.
Speer, W. P., Jackson, C. B. & Peterson, N. A. (2001). The relationship between social cohesion and empowerment: support and new implication for theory. Health Edu Behav. 28(6): 716-733.
Swxetman, D., Luthaxs, F., Avey, J. B. & Luthans, B. C. (2011). Relationsxip betweex poxitive psychological capital and creative perfoxmance. Canadixn Journal of Administrative Scixnces/Revue Canadiexne des Sciences de l'Administration, 2x (1), 4-13.
Thomas, K.W. & Velthouse. B.A. (1990). Cognitive element of empowerment: an interpretive modle of intrinsic task motivation. Academy of management Review. 15: 666-681.
Vernon, P.E. (1995). Natur -Nuture in creativity in glover & other handbook of creativity, Plenum press, pp. 93-103.
White, R.A. (2004). Is ‘empowerment’ the answer? current theory and research on development communication. GAZETTE. 66(1): 7-24.
Zubair, A. & Kamal, A. (2015). Work related flow, sychoxogical capitxl, and creativity among exployees of software houses. xsycxological Studies, 60(3), 321-331.