With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Payam Noor University,Iehran, Iran.

2 M.A of Knowledge and Information Science, Tehran, Iran.

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of library education activities of Members of the Institute for the Intellectual Development of Children & Young Adults on raising the motivation level of the study.
Methodology: This study is to collect data from the questionnaire has two parts (FAQ specialized activities to promote reading in the interest of the members of the study - standard questions motivated the study MRQ used. The research included 400 young adults of 20 libraries of Tehran Institute for the Intellectual Development of Children & Young Adults who were the member to these centers and used the book reading expansion activities adolescents use data analysis software SPSS (version 17) was used.
Conclusion: In this study, the teen center as the main users of the Institute for Intellectual Development of Children and Young Adults in a library reading promotion activities are taken into consideration. Institutionalization of interest to be studied in children and adolescents

Keywords

Main Subjects

داورپناه، محمدرضا (1377). بررسی نقش کتابخانه‌های مدارس ابتدایی در تقویت و ایجاد عادت مطالعه. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی کشور، 6 (2)، 14-20.
ساروخانی، باقر (1375). ارزیابی مراکز و کتابخانه‌های ­کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. طرح پژوهشی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
گلبانگ، رضا (1377). عوامل بازدارنده رشد کیفی کتاب‌های کودک و نوجوان. کتاب ماه کودک و نوجوان، 15(2)، 42.
قناویزچی، محمدعلی و داورپناه، محمدرضا (1386). بررسی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارندة مطالعه و رابطة انگیزش به مطالعه وکتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 40 (4)، 89-92.
 قنبرپور، مریم (1387). فعالیت‌های انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق بررسی نظرات مربیان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
میرزایی، صغری (1385). بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه جهت مطالعه در دانش آموزان دختر پایة پنجم منطقه 16. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
 
Bang, T. & Lot, L. (1983). Children books in the library only to some Extent. School Library Journal. 43, 30-33.
Baker, L. & Wig field, A. (1999). Dimensions of Children's Motivation for Reading and Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452-477.
 Dreborg, B. (1983). Children library activities in Cuba. Journal of Youth Services in Libraries, 11 (1), 37-49.
Gutriet, J. (2009). Increasing comprehension motivation and science knowledge through concept reading instructional distract wide experiment. Retrieved Jun 6, 2009, from http://www.eric.ed.gov.
Lloyd, D. N. (1978). Predictors of school failure from third grade data. Educational and Psychological Measurement, 38, 1193-1200.
Marsh, H. W. (1989). Age and sex effects in multiple dimensions of affect in the reading process. Texas Libraries, 49, 6-7.
McKenna, M.C. & Kara, D. (1994). Children’s attitudes toward reading: A national study. School Library Journal, 18(7), 28.
 Marinna, B. A. & Gambrell, L. B. (2010) Reading Motivation: Exploring the Elementary Gender Gap. Literacy Research and Instruction, 49(2), 129- 141.