ساروخانی، باقر (1375). ارزیابی مراکز و کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. طرح پژوهشی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
گلبانگ، رضا (1377). عوامل بازدارنده رشد کیفی کتابهای کودک و نوجوان. کتاب ماه کودک و نوجوان، 15(2)، 42.
قناویزچی، محمدعلی و داورپناه، محمدرضا (1386). بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارندة مطالعه و رابطة انگیزش به مطالعه وکتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو. کتابداری و اطلاعرسانی، 40 (4)، 89-92.
قنبرپور، مریم (1387). فعالیتهای انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق بررسی نظرات مربیان. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
میرزایی، صغری (1385). بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه جهت مطالعه در دانش آموزان دختر پایة پنجم منطقه 16. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
Bang, T. & Lot, L. (1983). Children books in the library only to some Extent. School Library Journal. 43, 30-33.
Baker, L. & Wig field, A. (1999). Dimensions of Children's Motivation for Reading and Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452-477.
Dreborg, B. (1983). Children library activities in Cuba. Journal of Youth Services in Libraries, 11 (1), 37-49.
Gutriet, J. (2009). Increasing comprehension motivation and science knowledge through concept reading instructional distract wide experiment. Retrieved Jun 6, 2009, from http://www.eric.ed.gov.
Lloyd, D. N. (1978). Predictors of school failure from third grade data. Educational and Psychological Measurement, 38, 1193-1200.
Marsh, H. W. (1989). Age and sex effects in multiple dimensions of affect in the reading process. Texas Libraries, 49, 6-7.
McKenna, M.C. & Kara, D. (1994). Children’s attitudes toward reading: A national study. School Library Journal, 18(7), 28.
Marinna, B. A. & Gambrell, L. B. (2010) Reading Motivation: Exploring the Elementary Gender Gap. Literacy Research and Instruction, 49(2), 129- 141.