With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D Student, Knowledge and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Iran

2 Associate Profsor, Knowledge and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Iran

Abstract

Purpose: The aim of this study is to investigate the influence of cultural, religious, social, economic, political and non-school pupils and students studies.
Methodology: The present study was a descriptive post-event type. The statistical population of the study included high school students in three areas of university students (Payame Noor and Ferdowsi) in Mashhad. The questionnaire is the instrument used in this study. Its reliability was measured using SPSS 19 software and the Cronbach's alpha students and student questionnaires were 89%. In analyzing the data, descriptive and inferential statistics were used. on the description of the mean, standard deviation and inferential multivariate regression model was used for the hypothesis.
Findings: The results showed that by 33 and 27 percent respectively of research on the impact of the Internet and the lack of appropriate books, the lack of tendency to be non-academic studies, from the Statistics of a significant relationship between television advertising and non-academic studies tend to show.
Results: cultural, religious, social, economic, political factors are effective on the non-academic study of university students and pupils of Mashhad. The results showed that the multiple correlation coefficient (R) in the analysis is 0/79 and the coefficient of determination (R²) 0/62 times the changing social and cultural shows 62 percent of the variance of non-academic studies increased among students explain.
Conclusions: Increasing communication between the broadcasting and libraries, reducing audit of the books and the final price of it, and keep pace with technology, are such solutions that presented in this [h1] study.

Keywords

احمدی‌ده قطب‌الدینی، محمد و احدی، حسن (1391). تأثیر عوامل انگیزشی- اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 35 (8)، 74-85.

افکانه، صغری و شکوری شالدهی، عباس (1389). بررسی راه‌های ترغیب دانشجویان به مطالعه کتاب‌های غیردرسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 1(2)، 72-82.

پاشاشریفی، حسن و اکبری، ابوالقاسم (1387). نیازهای مطالعاتی دانش‌‎آموزان دورة متوسطه کشور دربارة کتاب‌های غیردرسی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 28 (7)، 111-129.

ترکیان تبار، منصور (1384). بررسی میزان گرایش به مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دو رود. پژوهش‌های تربیتی، 4، 1-28.

رضوی، سید عباس؛ جعفری‌زاده، مجید و  نوروزی، داریوش (1385). رابطة بین میزان تماشای تلویزیون و بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی غیردرسی. نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 2، 29-44.

عصاره، فریده و گلچوبی، تقی (1385). شناسایی و معرفی عوامل ترغیب‌کننده و بازدارنده مطالعه آزاد دانش‌آموزان دورة متوسطة استان مازندران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(3)، ۱۰۳-۱۲۶.

مرادمند، علی (1389). بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیت‌معلم آذربایجان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۶(2)، 95-114.

مرتضوی، ناهید (1381). اهمیت و نقش کتابخانه‌های آموزش گاهی در آموزش. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 50، 113-120.

مسعودی، میترا و رداد، ایرج (1392). بررسی وضعیت عادات مطالعۀ آزاد دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن. کتابخانه‌های عمومی، 19(3)، 387-407.

نظری، اشرف و عصاره، فریده (1389). دیدگاه‌های دانش‌آموزان دبیرستانی شهرکرد در مورد عوامل ترغیب‌کننده و بازدارنده مطالعه آزاد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (87)، 56-73.

 
 Avoiding Dykeman, M. (2007). The impact of the Internet on reading habits. national seminar Role of School Libraries in Quality Education organised by Division of Library. Documentation and Information (DLDI). New Delhi, 216.
Hughes – Hassell, S. & Lutz, C. (2006). What do you want to tell us about reading? A survey of the habits and attitudes of urban middle school student’s toward Leisure Reading. Young Adult Library Services, 40.
Moje, E.B., Overby, M.,Tysvaer,N. & Morris, K. (2008). The complex world of adolescent literacy: Myths, motivations, and mysteries. Harvard Educational Review, 78(1), 144.
Shen, Li-Bi. (2006). Computer Technology and College Students’ Reading Habits. Chia-Nan Annual Bulletin. 32, 559-572.
Smith, N. L. (2009). A study of middle grades students' reading interests, habits, and achievement (Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Chapel Hill).