احمدیده قطبالدینی، محمد و احدی، حسن (1391). تأثیر عوامل انگیزشی- اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 35 (8)، 74-85.
افکانه، صغری و شکوری شالدهی، عباس (1389). بررسی راههای ترغیب دانشجویان به مطالعه کتابهای غیردرسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 1(2)، 72-82.
پاشاشریفی، حسن و اکبری، ابوالقاسم (1387). نیازهای مطالعاتی دانشآموزان دورة متوسطه کشور دربارة کتابهای غیردرسی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 28 (7)، 111-129.
ترکیان تبار، منصور (1384). بررسی میزان گرایش به مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دو رود. پژوهشهای تربیتی، 4، 1-28.
عصاره، فریده و گلچوبی، تقی (1385). شناسایی و معرفی عوامل ترغیبکننده و بازدارنده مطالعه آزاد دانشآموزان دورة متوسطة استان مازندران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(3)، ۱۰۳-۱۲۶.
مرادمند، علی (1389). بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیتمعلم آذربایجان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۶(2)، 95-114.
مرتضوی، ناهید (1381). اهمیت و نقش کتابخانههای آموزش گاهی در آموزش. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 50، 113-120.
نظری، اشرف و عصاره، فریده (1389). دیدگاههای دانشآموزان دبیرستانی شهرکرد در مورد عوامل ترغیبکننده و بازدارنده مطالعه آزاد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (87)، 56-73.
Avoiding Dykeman, M. (2007). The impact of the Internet on reading habits. national seminar Role of School Libraries in Quality Education organised by Division of Library. Documentation and Information (DLDI). New Delhi, 216.
Hughes – Hassell, S. & Lutz, C. (2006). What do you want to tell us about reading? A survey of the habits and attitudes of urban middle school student’s toward Leisure Reading. Young Adult Library Services, 40.
Moje, E.B., Overby, M.,Tysvaer,N. & Morris, K. (2008). The complex world of adolescent literacy: Myths, motivations, and mysteries. Harvard Educational Review, 78(1), 144.
Shen, Li-Bi. (2006). Computer Technology and College Students’ Reading Habits. Chia-Nan Annual Bulletin. 32, 559-572.
Smith, N. L. (2009). A study of middle grades students' reading interests, habits, and achievement (Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Chapel Hill).