With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Instructor of Department of psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Instructor of Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

Purpose: This study aimed to investigate the relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management at among librarians of public libraries of Tehran city was done.
Methodology: The research universe consisted of among librarians of public libraries in Tehran, who are studying in the year 2017. In this research, the number of 100 librarians was selected through convenience sampling method. To collect data, professional ethics Questionnaire, conflict management styles Questionnaire (CMSQ), and Job satisfaction Questionnaire were used and to statistically analyze data, Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regressions) was applied. The method was one of correlation that falls into applied researches.
Findings: findings revealed that there was a significant and positive relationship between professional ethics and Job satisfaction (0/391), the results also showed that conflict management and job satisfaction (-0/218), and between conflict management and Professional ethics (-0/315) there is a significant negative relationship. Regression analysis showed that job satisfaction 4/8 percent of the predicted changes conflict management, and Professional ethics 10% of the predicted changes conflict management.
Discussion and Conclusion: It is concluded that there is a relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management in librarians of public libraries.

Keywords

Main Subjects

نهج‌البلاغه، نامه 53، حکمت 274.
بیگدلی، زاهد؛ مؤمنی، افتخار و قنبری مهرنیت، خدیجه. (1394). بررسی رابطة بین جوسازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز، فصلنامة مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 2(4)، 81-90.
جفره، منوچهر و بابابیک، ربابه (1389). استراتژی‌های مدیریت تعارض و ساختار سازمانی. فصلنامة مدیریت کسب‌وکار، 6(2)، 189-213.
رضایی، اکبر و خلیل‌زاده، احد (1388). رابطة بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس. مجلة علوم تربیتی، 2(7)، 121-145.
سلاجقه، آزیتا و صفری، ثنا (1394). رابطه اخلاق حرفه‌ای با عملکرد استادان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(3)، 103-110.
سلیمانی، نادر؛ عباس‌زاده، ناصر و نیازآذری، بهروز (1391). رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شهر تهران. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(1)، 21-38.
شیخ ذکریایی، ندا و آتش‌زاده شوریده، فروزان (1394). رابطة اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی در اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجلة دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی، 25(91)،‌ 21-30.
صافی، محمدحسین؛ محمدی، فریما و کلاهی، علی‌اصغر (1394). رابطة رضایت شغلی با مدیریت تعارض و فرسودگی شغلی کارکنان. مجلة سلامت اجتماعی (مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت)، 2(4)، 266-274.
صالحی، محمد و دادگر، زهرا (1395). رابطه اخلاق حرفه‌ای با تعهد سازمانی از دیدگاه پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) ساری. فصلنامة اخلاق زیستی، 6(20)، 33-46.
صانعی، مهدی و حسن‌پور، اکبر (1391). راهکارهای اساسی پرورش معنویت در سازمان‌ها. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 7(2)، 1-10.
فتح الهی، فرحناز (1395). بررسی رابطة بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی. فصلنامة مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 2(4)، 62-70.
فقهی فرهمند، ناصر و زنجانی، سعید (1394). بررسی ارتباط بین ادراکات کارکنان از ابعاد اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان) مطالعه موردی: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تبریز(. مجلة مطالعات جامعه‌شناسی، 5(18)، 103-118.
کمال‌زاده، حمیده؛ خسروی، صدرالله و سرورقد، سیروس (1392). بررسی رابطه تعهد سازمانی با کیفیت زندگی کاری و شادکامی. ماهنامه فناوری سیمان، 8(6)، 31-36.
یاکجوری، کریم؛ جعفرنژاد، احمد و حسین‌زاده، سید علی‌اکبر (1389). تبیین رابطة بین فرهنگ‌سازمانی و رضایت شغلی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(2)، 87-108.
کوشکی، شیرین؛ هومن، حیدرعلی و زاهدی، سیمین (1388). رابطة ویژگی‌های شخصیتی با عوامل رضایت شغلی دبیران. مجلة تحقیقات روانشناختی، 1(4)، 8-26.
گل‌پرور، محسن و نادی، محمدعلی (1389) رابطة حمایت مدیریت از رفتارهای اخلاقی با رضایت شغلی معلمان. مجلة روانشناسی، 14(2)، 142-160.
گل‌پرور، محسن؛ واثقی، زهرا؛ مصاحبی، محمدرضا و جوادیان، زهرا (1391). کارکردهای تعارض بین فردی و مدیریت تعارض در پیوند میان استرس و فرسودگی با پرخاشگری. مجلة روانشناسی معاصر، 7(2)، 61 – 72.
مقیمی، سید محمد (1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه.
موسوی، سیده زینب و شاه‌حسینی، محمد (1394). ارتباط جوسازمانی و رضایتمندی شغلی با سلامت روان در بین کارکنان دانشگاه شیراز در سال 1393. مجلة پژوهان، 14(2)، 17-23.
نوابخش، مهرداد و فتحی، سروش (1390). شیوه‌های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی فرزندان. مجلة پژوهش دینی، 22، 33-64.
هدایتی، علی‌اصغر؛ برج علی‌زاده، راضیه و اله بداشتی، ندا (1392). اخلاق حرفه‌ای در آموزه‌های دینی. فصلنامة تاریخ پزشکی،3(8)، 37- 63.
 
Farhud, D. D. (2007). Review of ethics literature, along with other aspects of ethics. Ethics in Science & Technology, 2(1-2), 1-6.
Ghaderi, K. & Mahdeyeh, O. (2016). On the examination of relationship between personality and conflict management style (Case study: Staffs of the Province of Kurdistan's Government offices). World Scientific News, 52, 81-92.
Matthews, J. R. (1991). The teaching of ethics and the ethics of teaching. Journal of Teaching of Psychology, 18 (2), 80- 85.