With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D Candidate of Information Science and Knowledge, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran.

2 Ph.D of Information Science and Knowledge, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran.

3 Ph.D Candidate of Information Science and Knowledge, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol.

Abstract

Purpose: The aim of paper is to determine the dimensions of cybernetics in the central library of Tehran's public universities.
Methodology: This is a descriptive - analytical survey. The research instrument was researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was 0.83 based on Cronbach's alpha. The statistical population of research included librarians of the central library of state universities with a degree in librarianship and information science. The total population of was 171 people. Using the Cochran formula, the sample was 118, the same questionnaire was collected. Data analysis was done at two levels of descriptive statistics (Center-centered indexes) and inferential statistics.
Findings: The results showed that cybernetic management components with a standardized coefficient of 0.82 are in medium to high and good condition and the standardized coefficient each of the components of cybernetic management is: monitoring and controlling 0.42, decision making 0.50, rigid and loose links 0.46, leadership 0.65, hierarchy 0.54, interactions 0.60, management balance 0.71% Which demonstrates the reliability of the cybernetic management components in the central library organization of the public universities of Tehran.The results showed that the balance of management 0.71%, control 0.40% showed the least correlation between the components and the main hypothesis of the research has been confirmed and approved by 0.82%, which has shown a positive and significant positive effect between the research variables.
Conclousion: So, if librarians develop a model in the conceptual framework of cybernetics, librarians will be more prepared to develop the application of cybernetic model in their organizational environment.

Keywords

Main Subjects

اسماعیل‌پور، مرضیه و فقیه، نظام‌الدین (1395). رویکرد سیبرنتیکی به نظام‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 6(1)، 5-24.
بذرافشان‌مقدم، مجتبی. (1385). بررسی میزان کاربرد الگوی سایبرنتیک در مدیریت دانشگاه‌ها (مورد: دانشگاه فردوسی مشهد)، کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدة علوم.
‏بذرافشان‌مقدم، مجتبی و بختیاری‌فایندری، منصوره (1394). بررسی وضعیت نظارت و تصمیم‌گیری از منظر سایبرنتیک در دانشگاه فردوسی مشهد. در مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین‌المللی آینده‌پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی. مشهد: دانشگاه تربت‌حیدریه.
‏بذرافشان‌مقدم، مجتبی؛ صباغیان، زهرا؛ آراسته، حمیدرضا و شعبانی‌ورکی، بختیار (1389). جایگاه الگوی سایبرنتیک در ادارة دانشگاه‌ها (مورد: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۸(1)، ۱-۲۶.
‏تاجر، پگاه و  فقیه، نظام‌الدین (1394). روند تکامل دانش با توجه به نقش مشاهده‌گر در رویکردهای چهارگانه سیبرنتیک. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 5(2)، ۵–۲۱.
‏حسن‌زاده، محمد؛ صدیقی، زینب و حسینی‌شعار، منصوره (1395). سایبرنتیک و الگوی مدیریت مد زودگذر. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، ۹(33)، 37–50.
حبیب­پورگتانی، کرم و صفری شالی، رضا (1388). راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی: تحلیل داده‌های کمی). تهران: لویه و متفکران
‏دادخواه، رضوان. (1390). میزان کاربرد و جایگاه الگوی

 سایبرنتیک در اداره کردن ادارة‌ کل تربیت‌بدنی استان اصفهان، پایان‌نامة‌ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان.
‏دادخواه، رضوان (1391). رابطة اثرگذاری مؤلفه‏‌های (کنترل و پیوند سست و سخت) الگوی سایبرنتیک با خلاقیت سازمانی در اداره کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. پژوهش در مدیریت ورزشی، 1(2)، 81–96.
‏دادخواه، رضوان؛ حرمتی، یاشار؛ حسامی، حمیده و احمدی، حمید (1390). جایگاه مؤلفه‌های رهبری و تعاملات الگوی سایبرنتیک در ادارة کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. در مجموعه مقالات نخستین همایش ملی دستاوردهای جدید علمی در توسعة ورزش و تربیت‌بدنی. گرگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان.
‏دادخواه، رضوان؛ حرمتی، یاشار؛ عروف‌زاد، شهرام و آقاحسینی، تقی (1390). میزان کاربرد و رابطة بین مؤلفه‌های تصمیم‌گیری و کنترل الگوی سایبرنتیک در ادارة کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. در مجموعه مقالات ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران. تهران: پژوهشکدة تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
‏دادخواه، رضوان؛ حسینی، ربابه السادات؛ اخگراسلامیه، زهرا و دوستی، عصمت (1391). بررسی رابطة بین مؤلفه‌های (تصمیم‌گیری و تعاملات) الگوی سایبرنتیک با خلاقیت سازمانی در ادارة کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. در مجموعه مقالات اولین همایش ملی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. نجف‌آباد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد.
‏دادخواه، رضوان؛ زعیمی، عابد؛ اندراجمی، حامد  و طغیانی‌خوراسگانی، علی (1392). جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره کردن ادارة کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. در مجموعه مقالات دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین. گرگان: مؤسسة آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی. l
‏داورپناه‌، محمدرضا. (1395). ‏سیبرنتیک‏: نظریه عمومی کنترل مکانیسم‌ها در سیستم‌های مکانیکی و ارگانیکی. ‏تهران‏: دبیزش.
‏دلدار، ابراهیم؛ شهپرتوفیق، آزیتا و علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1394). بررسی جایگاه الگوی سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های منتخب کشور. مطالعات مدیریت ورزشی، ۷(30)، ۸۵–۱۰۴.
‏غریبه نیازی، منیره و برادر، رویا (1394). ارتباط مدیریت سایبرنتیک و فرهنگ‌سازمانی (مطالعة موردی : دانشگاه الزهرا)، فصلنامة مطالعات دانش‌شناسی ۲(5)، ۷۹-۱۰۵.
‏موسوی‌مقدم، علی و سونا آصف‌آبادی. (1395). بررسی رابطة بین میزان کاربرد الگوی سایبرنتیک با خلاقیت فردی در کارکنان ادارة آموزش و پرورش شهر اهواز. در مجموعه مقالات کنفرانس بین‌المللی نخبگان مدیریت. تهران: مؤسسة سرآمد همایش کارین. ‏
هاشم‌بیک، نسرین، سیادت، علی و هویدا، رضا (1391). بررسی میزان کاربست مؤلفه‌های الگوی سایبرنتیک در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1389– 1388. مدیریت سلامت، ۱۵ (۴۹)، ۴۷–۵۷.
‏هاشم‌بیک، نسرین (1389). بررسی میزان کاربست مؤلفه‌های الگوی سایبرنتیک در مدیریت دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
‏یاشار، حرمتی؛ دادخواه، رضوان؛ مطلب‌زاده، یاشار و عابدی، احترام (1390). رابطة بین مؤلفه‌های تعاملات و رهبری الگوی سایبرنتیک در ادارةه کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. در مجموعه مقالات نخستین همایش ملی دستاوردهای جدید علمی در توسعة ورزش و تربیت‌بدنی. (جلد 1). گرگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان.
 
Ashby، W. Ross. )1999(. An introduction to cybernetics. (ed. 2nd ed). London: Chapman & Hall. (Ashby1999).
Dadkhah, R., Heidari, Z., Habibi, H., Dadkhah, R., Arianfar,  H. & Hodaeyan, M. )2012(. The place or position of cybernetic model of the creative physical education department of Isfahan. Advances In Environmental Biology, 6(5),1745–1751.
Deheina, H. )2015(. The Relation Between Using Cybernetic Pattern With Organizational Creative in Department of Physical Education in Sion City. Rec. Adv. Acad. Sc. Jour, (1), 27-35. Retrieved from http://citeweb.info/
     20151013556.
Jozefczyk, J. & Orsky, D. )2011(. Knowledge-Based Intelligent System Advancements: Systemic and Cybernetic Approaches. Hershey: InformatIon ScIence Reference.
Hasani, K., Sheikhesmaeili, S. & Aeini, T. )2015(. The Survey of Cybernetic Management and its Relation to Organizational Health. Systemic Practice And Action Research, 28(3), 229-254. DOI: 10.1007/s11213-014-9331-2.
Millwood, R. & Powell, S. (2011). A cybernetic analysis of a university‐wide curriculum innovation. Campus-Wide Information Systems, 28(4), 258–274.
 DOI: 10.1108/10650741111162734.
Pickering, A. (2010). The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago: The University of Chicago Press.
Seifouri, V., Nooshin Fard, F. & Khaledian, M. (2016). Investigating the degree to which Cybernetics pattern is applied in managing academic libraries in the city of Sanandaj. World Scientific News, (50), 306–316.
 Retrieved from http://psjd.icm.edu.
    pl/psjd/element/bwmeta1.element.psjd-9a7cb807-a938-441e-afdd-d02d4df06156.
Talebi, A., Aminbeidokhti, A. A.  & Nemati, M. A.  (2014). The effect of cybernetic pattern on the characteristic of learning organization in university: a case study of Iran. Kuwait Chapter Of Arabian Journal Of Business And Management Review 3(10), 28–36.
von Foesrster, H. (2002). Understanding: essays on cybernetics and cognition. New York: Springer.