مدیریت دانش
مهدی فرمانی؛ ابوالفضل خسروی؛ نوید شفیعی؛ محمد عربی؛ محمدرضا محمدخانی
چکیده
هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی ...
بیشتر
هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی برخوردار هست. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل انتقال دانش در مراکز رشد دانشگاهی است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین متخصصان و مدیران در مرکز رشد دانشگاه جامع امام حسین (ع) بوده است. به این منظور، تعداد 28 نمونه به روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس. پی. اس. اس استفاده شد. برای تحلیل استنباطی از آزمون همبستگی اسپیرمن، آنوا، فریدمن برای رتبهبندی و درنهایت رگرسیون برای شدت اثر استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه متغیر انتقال دانش، دارای بیشترین تأثیرپذیری از متغیر تمایل به کسب دانش است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد بر اساس مدل ارائه شده میتوان عوامل تأثیرگذار را در سه دسته اصلی گیرنده دانش، فرستنده دانش و بازخور مشاهده نمود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد تمایل به کسب دانش از سوی گیرنده رتبه اول، وجود سازوکار بازخور رتبه دوم، ظرفیت جذب دانش در گیرنده دانش رتبه سوم، تمایل به اشتراکگذاری دانش در فرستنده دانش و انتقال دانش مرتبط رتبههای چهارم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.