فناوری اطلاعات
مریم پاکدامن نائینی؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیایی؛ امیر غائبی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46
چکیده
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه ...
بیشتر
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه پیشینه پژوهش به روش پیمایشی با استفاده از ابزار مشاهده مستقیم و با رویکرد کمی به بررسی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت ایران از منظر میزان بهرهمندی این کتابخانهها از خدمات مبتنیبر تلفن همراه پرداخته شده است. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد، وبسایت کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 7/11% و 6/15% از قابلیت تلفن همراه پسندی برخوردارند. همچنین جامعة کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 8/9% و 8/7% دارای نرمافزار کاربردی تلفن همراه برای ارائه خدمات مبتنیبر تلفن همراه هستند. بحث و نتیجهگیری: بنابر یافتههای این پژوهش درخصوص تلفن همراه پسندبودن وبسایتها، کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر از کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم تلاش کردهاند. در حالی که درخصوص بهرهمندی از نرمافزار کتابخانهای مبتنیبر تلفن همراه، کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم نسبت به کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر ظاهر شدهاند.
مدیریت کتابخانه
نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40
چکیده
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه ...
بیشتر
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند. بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.