اشتراک دانش
مهدی مهرگان جم؛ فائزه دلقندی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، حجم نمونه تعیین گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه میباشد. با توزیع پرسشنامه در بین کتابداران 83 پرسشنامه تکمیل و دریافت شد. یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و از آمار استنباطی (ازمون آماری کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها، از ازمون رگرسیون جهت تاثیر فاکتورهای متغیر مستقل بر اشتراک دانش، از آزمون سوبل جهت سنجش تاثیر نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در ارتباط میان (مدیریت اطلاعات شخصی و اشتراک دانش) و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه ها استفاده گردید.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که فاکتورهای مدیریت اطلاعات شخصی (شفافیت اطلاعات، اطلاعات پیشگیرانه و رسمی بودن اطلاعات ) بر اشتراک دانش کتابداران با نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در کتابخانه های عمومی مشهد تاثیر گذار بوده است. براساس آزمون فریدمن نیز میانگین رتبه های هر یک از متغیرها به ترتیب (اثر تعهد سیستم پیشگیرانه بر اشتراک دانش، رسمی بودن اطلاعات بر اشتراک دانش کتابداران) به صورت بیشترین اثر تا کمترین اثر بود.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 مدرک تولید شده توسط نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی 2021-1960 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. بهمنظور بررسی تأثیر شاخصها و نمرات دگرسنجی حاصل از حضور تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاه دایمنشنز و مندلی بر شاخص تعداد استنادات پایگاه اسکوپوس، از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه خطی به کمک نرمافزارهای اکسل و اس. پی. اس.اس. پرداخته شده است.یافتهها: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی در 5/95 درصد موارد از مندلی استفاده میکنند. اما از شبکههای اجتماعی تنها در 24 مورد (5/8 درصد) برای به اشتراکگذاری مطالب استفاده میکنند. جز نسبت استنادات نسبی، سایر شاخصهای دایمنشنز رابطه همبستگی قابل قبولی با تعداد استنادات اسکوپوس دارند. ارتباط بین تعداد استنادات دایمنشنز و تعداد استنادات اسکوپوس از ارتباط سایر شاخصها قویتر است. همچنین بین تعداد خوانندگان و تعداد استنادات مندلی با استنادات اسکوپوس رابطه همبستگی بالایی وجود دارد. بررسی ضرایب مدل رگرسیونی نشان داد که تعداد استنادات دریافتی دایشمننز به میران 10 درصد و تعداد استنادات مندلی به میزان 83 درصد قدرت پیشبینی استنادات اسکوپوس را دارند. سایر شاخصهای مورد مطالعه از توان پیشبینی تعداد استنادات اسکوپوس ناتوان هستند.بحث و نتیجهگیری: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی باید از شبکههای اجتماعی همچون توئیتر برای اشتراکگذاری هرچه بیشتر مطالب خود استفاده کنند. همچنین بهمنظور دریافت استنادات بیشتر، به انتشار مطالب خود در مجلات دارای نمایههای بینالمللی اقدام نمایند.
کتابخانه عمومی
عظیم کشاورز؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای لیکرت طراحی شده است. جامعه پژوهش را 32 کتابخانه عمومی، 64 نفر کتابدار و 21529 نفر اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز تشکیل دادهاند و حجم نمونه براساس جدول مورگان شامل 32 کتابخانه، 55 نفر کتابدار و 377 نفر اعضای بالای 18 سال است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آمارههای استنباطی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 24 استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که میزان آشنایی و آگاهی از منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در بین کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز پایینتر از حد متوسط است. همچنین میزان امکانات، منابع و ظرفیتهای کنونی کتابخانههای عمومی در جهت پاسخگوی به نیازهای افراد جامعه در خصوص آموزش حقوق شهروندی از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال پایینتر از حد متوسط است. از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، نقش کتابخانههای عمومی در ارتقا دادن سطح آگاهی حقوق شهروندی به صورت مادامالعمر در جامعه پایینتر از حد متوسط است. همچنین نقش و جایگاه کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر حرفهای در آموزش و تسهیل یادگیریهای مادامالعمر از دیدگاه کتابداران بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب و از دیدگاه اعضای کتابخانهها پایینتر از حد متوسط است.بحث و نتیجهگیری: این پژوهش جزو اولین پژوهشهایی است که به صورت اساسی به بررسی میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال در کتابخانههای عمومی پرداخته و نقش کتابخانههای عمومی در یادگیریهای مادامالعمر را بررسی مینماید.
فناوری اطلاعات
فائزه دلقندی؛ نصرت ریاحی نیا
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 47-58
چکیده
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران ...
بیشتر
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه خدمات آن از دیدگاه کتابداران میپردازد. روششناسی پژوهش: در پژوهش حاضر از نمونهگیری هدفمند و در دسترس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 11 کتابخانه دانشگاهی استان خراسان رضوی و 79 کتابدار شاغل در آن هستند. برای گردآوری دادهها از چکلیست و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که کتابخانههای دانشگاهی تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند ندارند. آنها بودجه کافی برای خرید تجهیزات فناوری دارند اما بودجه لازم برای آموزش این فناوری به کتابداران و کارکنان خود را ندارند. همچنین نیروی متخصص کافی درزمینة ارائه خدمات خود به کاربران را نیز ندارند. بیشتر کتابداران پاسخدهنده (73/3 درصد) به ارائه خدمات مختلف از طریق تلفن همراه هوشمند تمایل دارند و بیش از همه با ارائه خدمات در بخش امانت موافق هستند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها باید در تهیه سختافزار و نرمافزار برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند شرایط بهتری را مهیا کنند. بودجه مشخصی را برای آموزش فناوری به کارکنان و کتابداران در نظر بگیرند و به استخدام نیروی متخصص برای ارائه خدمات فناوریهای نوین در کتابخانهها توجه بیشتری داشته باشند.