مدیریت دانش
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی؛ رمضان غلامی؛ مسعود بسطامی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 19-32
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر بهعنوان نمونه انتخاب، و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفادهشده (جاکوب و رودت، 2007)، و تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجامشده است.یافتهها: یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داده است که هر پنج متغیر موردبررسی یعنی گردآوری، خود سودمندی، اهداء دانش، جوّ سازمانی، و کنترل رفتاری، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیند اشتراکگذاری دانش سازمانی اثرگذاری داشتهاند. همچنین نتایج آزمون فرضیات نشان داد همه متغیرها بهصورت تکتک بهعنوان عامل مؤثر و تبیینکننده فرآیند -اشتراکگذاری دانش میباشند.نتیجهگیری: عصر دانایی محور که در آن دانش، بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانها محسوب میگردد، نیازمند رویکرد متفاوت مدیریتی نسبت به مسائل سازمان و کارکنان است. تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به فعالیتهای دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش و اشتراکگذاری آن در سازمانها شده است. براین اساس، سازمانهای موفق به شکل مستمری میزان تولید، نشر، تبادل و بهکارگیری دانش در بین کارکنان خود را بهوسیله روشهای مختلف، اندازهگیری و مورد ارزیابی قرار میدهند تا از این طریق بتوانند راهکارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند.
مدیریت دانش
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد. یافتهها: یافتهها نشان داده است که از میان معیارهای معرفیشده، معیار چشمانداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کمترین تأثیر را بر سایر معیارها داشتهاند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیتترین معیار و معیار چند رشتهای فرارشتهای دانشگاه کماهمیتترین در میان معیارهای بودهاند. نتیجهگیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، بهیک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانشبنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاهها باید تبدیل به سازمانهای کارآفرین گردند تا به مأموریتشان جامعة عمل بپوشانند.