مدیریت دانش
رویا ارجمند کرمانی؛ نسرین باقری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 69-78
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان عضو در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بوده که افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان عضو در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بوده که افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون مقیاس هوش هیجانی شات (ELS)، آزمون سنجش خلاقیت (CREE) و آزمون سنجش شخصیتی (FFM) میباشد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در فرضیه اول هوشیاری اجتماعی با ضریب بتای (392/0) و در فرضیه دوم برونگرایی با ضریب بتای (549/0) بیشترین تأثیر را در میزان خلاقیت دارند. همچنین در فرضیه سوم خودکنترلی با ضریب بتای (698/0) در میان مؤلفههای هوش هیجانی بر ویژگیهای شخصیتی بیشترین تأثیر را داشته است. نتیجهگیری: نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی، خلاقیت و ابعاد شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد شخصیتی و خلاقیت ارتباط معنیداری مشاهده شد