برنامه راهبردی
یعقوب نوروزی؛ لیلا یدالهی؛ عیسی زارعی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربریهای کسبوکار الکترونیک در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربریهای کسبوکار الکترونیک در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای داخلی، ارتباطات و همکاریهای سازمانی و تجارت الکترونیکی مطرح شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد میانگین میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقهای 11/3 است. بنابراین، فرضیه اول مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقهای بیشازحد متوسط است تأیید میشود. میانگین میزان استفاده از ارتباطات و همکاریهای سازمانی نیز 16/3 است، بنابراین فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در ارتباطات و همکاریهای سازمانی مرکز منطقهای بیشازحد متوسط است نیز تأیید میشود. همچنین میانگین به دست آمده از تجارت الکترونیک 44/3 است. بنابراین، فرضیه سوم پژوهش مبنی بر میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در تجارت الکترونیک در مرکز منطقهای کمتر از حد متوسط است، رد میشود. همچنین با توجه به میانگینهای به دست آمده مرکز منطقهای در حوزه تجارت الکترونیک از عملکرد بهتری نسبت به دیگر حوزههای مورد پژوهش برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه بسیاری از خدمات مرکز منطقهای به صورت الکترونیک انجام میشود استفاده از کسبوکار الکترونیک در آن میتواند کمک شایانی در ارائه بهتر خدمات به کاربران داشته باشد. همچنین استفاده از کاربردهای کسب و کار الکترونیک باعث دسترسی سریع به اطلاعات، به روز بودن اطلاعات، بازاریابی و ارائه خدمات بیشتر به کاربران و افزایش تعداد آنان (به دلیل عدم محدودیت جغرافیایی)، ایجاد یک بازار بزرگ منطقهای و یا حتی جهانی برای این مرکز میشود.