فناوری اطلاعات
فائزه دلقندی؛ نصرت ریاحی نیا
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 47-58
چکیده
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران ...
بیشتر
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه خدمات آن از دیدگاه کتابداران میپردازد. روششناسی پژوهش: در پژوهش حاضر از نمونهگیری هدفمند و در دسترس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 11 کتابخانه دانشگاهی استان خراسان رضوی و 79 کتابدار شاغل در آن هستند. برای گردآوری دادهها از چکلیست و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که کتابخانههای دانشگاهی تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند ندارند. آنها بودجه کافی برای خرید تجهیزات فناوری دارند اما بودجه لازم برای آموزش این فناوری به کتابداران و کارکنان خود را ندارند. همچنین نیروی متخصص کافی درزمینة ارائه خدمات خود به کاربران را نیز ندارند. بیشتر کتابداران پاسخدهنده (73/3 درصد) به ارائه خدمات مختلف از طریق تلفن همراه هوشمند تمایل دارند و بیش از همه با ارائه خدمات در بخش امانت موافق هستند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها باید در تهیه سختافزار و نرمافزار برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند شرایط بهتری را مهیا کنند. بودجه مشخصی را برای آموزش فناوری به کارکنان و کتابداران در نظر بگیرند و به استخدام نیروی متخصص برای ارائه خدمات فناوریهای نوین در کتابخانهها توجه بیشتری داشته باشند.