مدیریت دانش
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد. یافتهها: یافتهها نشان داده است که از میان معیارهای معرفیشده، معیار چشمانداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کمترین تأثیر را بر سایر معیارها داشتهاند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیتترین معیار و معیار چند رشتهای فرارشتهای دانشگاه کماهمیتترین در میان معیارهای بودهاند. نتیجهگیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، بهیک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانشبنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاهها باید تبدیل به سازمانهای کارآفرین گردند تا به مأموریتشان جامعة عمل بپوشانند.