مسعود بختیاری؛ بهاره شهریاری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثرات اشتراک دانش و تناسب فرد با سازمان بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و رفتار کاری نوآورانه در کتابداران کتابخانههای عمومی شهر یزد میباشد.
روش کار پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که تعداد آنها 210 نفر بوده است. سعی شد همه آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثرات اشتراک دانش و تناسب فرد با سازمان بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و رفتار کاری نوآورانه در کتابداران کتابخانههای عمومی شهر یزد میباشد.
روش کار پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که تعداد آنها 210 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 207 پرسشنامه تکمیل گردید. پردازش آماری دادهها در سطح توصیفی با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس و در سطح استنباطی با استفاده از معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش و آزمون استنباطی فرضیه ها نشان داد که تناسب فرد با سازمان بر رفتار به اشتراکگذاری دانش و رفتار کاری نوآورانه مؤثر است و همچنین رفتار به اشتراکگذاری دانش بر رفتار کاری نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است برای افزایش رفتار نوآورانه باید نوع برخورد با کارکنان و سبک رهبری نیز خصوصیاتی شبیه به محیط امروزی یعنی تغییرپذیری و تحولپذیری را دارا باشد. بنابراین در میان سبکهای مختلف رهبری، سبک رهبری تحولگرا میتواند بر رفتار نوآورانه تاثیرگذار باشد.
اشتراک دانش
مژگان سادات موسویان؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی در بازده زمانی 10 سال بین 2010 تا 2021 بررسی شد. پس از سه مرحله پالایش، 18 عنوان مقاله انتخاب گردید. در این راستا، جهت تحقق هدف پژوهش از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد.یافتهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020، تعداد 122 کد باز استخراج شد. این کدها در پنج کد محوری، سه مقوله فرعی و یک مقوله اصلی مشخص گردید. اعتبار پایگاههای مورد جستجو و مجلات از طریق پایگاه استنادی وب آو ساینس استعلام شد همچنین پایایی و روایی پژوهش از طریق بازبینی در زمان کدگذاری، مورد تأیید خبرگان حوزه پژوهش و کفایت منابع مورد ارجاع قرار گرفت و کدهای احصا شده با مدلهای معتبر تطبیق داده شد به منظور اطمینان چندین بار کدگذاریها موردنظر مرور شد که منجر به تغییراتی در نحوه دستهبندی کدها و جابجایی برخی کدها شد و برای مرحله نهایی کدها و مدل احصا شده در اختیار خبرگان حوزه پژوهش قرار گرفت که در نهایت یافتههای پژوهش در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه شد.بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتهها، عوامل مؤثر در اشتراک دانش و سبک رهبری تحولآفرین در ایجاد انگیزه برای نوآوری در سازمان اهمیت قابلتوجهی دارد و ایجاد نوآوری در سازمان منجر به توسعه پایدار سازمانی میشود.