مدیریت دانش
یگانه موسوی جهرمی؛ جواد نوبخت؛ نرگس خاکی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 75-90
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر سبک رهبری و مدیریت پژوهش در دانشگاه پیام نور استان تهران است. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور، با استفاده از روش کیفی مبتنیبر تحلیل تم، 48 زیر مؤلفه شناسایی و در قالب هشت مؤلفه اصلی (شامل چشمانداز، توانمندسازی مستمر گروهی، بهبود مستمر عملکرد، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر سبک رهبری و مدیریت پژوهش در دانشگاه پیام نور استان تهران است. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور، با استفاده از روش کیفی مبتنیبر تحلیل تم، 48 زیر مؤلفه شناسایی و در قالب هشت مؤلفه اصلی (شامل چشمانداز، توانمندسازی مستمر گروهی، بهبود مستمر عملکرد، الهام بخشی، تیمسازی، جاذبه عمیق، خودارزیابی مستمر و مربیگری) طبقهبندی شد. مطابق ضریب آلفای کرونباخ (86/0)، پرسشنامه تحقیق پایا و منسجم است. همچنین، براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم، مدل مفهومی تبیینکننده مناسبی، به لحاظ تمامی مؤلفههای اصلی و زیر مؤلفههای مربوط، است. برای تعیین وزن مؤلفهها از مقایسات زوجی استفاده شده است. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که مؤلفههای چشمانداز (بصیرت) (4552/0)، توانمندسازی مستمر گروهی (1945/0) و بهبود مستمر عملکرد (1893/0) بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را بر رهبری و مدیریت پژوهش دارند. بحث و نتیجه گیری: بر مبنای اطلاعات جمعآوری شده، سبک رهبری پژوهش دانشگاه آمرانه و در برخی موارد توأم با سبک رهبری هدایتبخش است.