مدیریت کتابخانه
محمد خالدیان؛ احسان اسمعیل پور
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 35-46
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض (CMSQ) و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد، روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین رضایتمندی شغلی و اخلاق حرفهای رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (391/0)، همچنین نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و رضایتمندی شغلی (218/0-) و بین مدیریت تعارض و اخلاق حرفهای (315/0-) رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. ضرایب رگرسیون نشان داد که رضایتمندی شغلی 8/4 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند و اخلاق حرفهای 10 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند. بحث و نتیجهگیری: نتیجه گیری می شود که بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه وجود دارد.