مدیریت اطلاعات
حسین ادبی فیروزجاه؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی ...
بیشتر
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای میپردازد. روششناسی: در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی و مرور منابع استفاده شده است. یافتهها: ردهبندی را بر مبنای زمینههایی که در آن به کار گرفته شده و همچنین میزانی که مورد استفاده قرار گرفته است به صورتهای مختلفی تعریف کردهاند. پیشرفت طرحهای ردهبندی کتابخانه برای ترتیب قفسهها و ردهبندی الفبایی زمینهای نیست که ما انتظار تغییر چشمگیری را در آن داشته باشیم. پیشرفتهایی درزمینة استفاده از فناوری بهمنظور بهروز کردن و توزیع این طرحها صورت گرفته است ازجمله توسعه نظامهای ردهبندی متکی بر عصر دیجیتال. بحث و نتیجهگیری: نظام ردهبندی با توجه به گسترش علوم و دانش و ظهور میان رشتهایها توسعه یافته و جایگاهی برای آنها در نظر گرفته میشود. هم در مورد آیندهپژوهی و هم نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای، این مسئله به وجود میآید که در آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای بهطور سنتی درگیر چالشهای خواهند شد که در عصر فناوری اطلاعات و دیجیتال شکل گرفته و خواهند گرفت و این نگاه به آینده باید وجود داشته باشد تا به بررسی چالشهای موردنظر بپردازد.