مدیریت کتابخانه
محمد خالدیان؛ احسان اسمعیل پور
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 35-46
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض (CMSQ) و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد، روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین رضایتمندی شغلی و اخلاق حرفهای رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (391/0)، همچنین نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و رضایتمندی شغلی (218/0-) و بین مدیریت تعارض و اخلاق حرفهای (315/0-) رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. ضرایب رگرسیون نشان داد که رضایتمندی شغلی 8/4 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند و اخلاق حرفهای 10 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند. بحث و نتیجهگیری: نتیجه گیری می شود که بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه وجود دارد.
کتابخانه عمومی
زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابداران از نظر خرده مقیاس تحلیل رفتگی عاطفی در سطح پایین قرار دارد. درخصوص خرده مقیاس مسخ شخصیتی، و همچنین در زمینهی فقدان موفقیت فردی نیز در سطح متوسط قرار دارند. بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کتابداران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. سن و سابقه کار بر فرسودگی و رضایت کتابداران تأثیرگذار بوده و جنسیت در این عوامل مؤثر نمیباشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد کتابداران در اولین مؤلفه فرسودگی شغلی در سطح بالایی از فرسودگی هستند و در مراحل دوم و سوم در سطح متوسط میباشند
زاهد بیگدلی؛ افتخار مؤمنی؛ خدیجه قنبری مهرنیت
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 83-92
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است که با سمت کتابدار مشغول به فعالیت میباشند. تعداد کل جامعهی مورد نظر 125 نفر میباشد و پرسشنامه میان کل جامعه پژوهش توزیع گردید که از این میان تعداد 110 نفر (88%) پاسخگو بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه گردآوری شد در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی برای تعیین رابطهی جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای بررسی وضعیت جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و بررسی وضعیت فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. یافتهها: طبق یافتههای حاصل از این پژوهش جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین، بین جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز رابطه وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که فرسودگی شغلی کتابداران در سطح بالایی است و آنان از شغل خود رضایت ندارند. نتیجهگیری: در شرایط کنونی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از جو سازمانی مطلوبی برخوردار است ولی کتابداران این کتابخانهها همچنان از شغل خود رضایت ندارند و فرسودگی شغلی آنان در سطح بالایی قرار دارد. چنانچه مسئولان و مدیران این کتابخانهها به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاه و نیروی انسانی شاغل در این کتابخانهها توجه بیشتری نمایند، میتوانند روند رضایت شغلی کتابداران را بهبود بخشند و از فرسودگی شغلی آنان جلوگیری نمایند