حمید قاضیزاده؛ حیدر مختاری؛ مهری شیرازی باصیری
چکیده
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد و جهت تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه منابع غیردرسی از لحاظ آماری معنادار میباشد. در نتیجه با افزایش استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی میزان مطالعه غیردرسی آنها نیز افزایش مییابد و با توجه به اینکه میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی و میانگین مطالعه غیردرسی در دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه به ترتیب برابر با 90/56 و 30/45 میباشد، در نتیجه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه پایینتر از مقدار ملاک میباشد. همچنین مقدار t محاسبه شده برای استفاده از شبکههای اجتماعی و مطالعه غیردرسی در دانشجویان دختر و پسر بهترتیب 5/1 و 37/0 - بوده که نشان میدهد که بین این دو تفاوت معناداری وجود ندارد.بحث و نتیجهگیری: استقبال از رسانههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اگر مدیران و مسئولان دانشگاهی نسبت به میزان و عوامل مثبت و منفی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان و جامعه خود غافل باشند سرمایه عظیمی را از دست خواهند داد.