کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
کتابخانه عمومی
زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابداران از نظر خرده مقیاس تحلیل رفتگی عاطفی در سطح پایین قرار دارد. درخصوص خرده مقیاس مسخ شخصیتی، و همچنین در زمینهی فقدان موفقیت فردی نیز در سطح متوسط قرار دارند. بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کتابداران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. سن و سابقه کار بر فرسودگی و رضایت کتابداران تأثیرگذار بوده و جنسیت در این عوامل مؤثر نمیباشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد کتابداران در اولین مؤلفه فرسودگی شغلی در سطح بالایی از فرسودگی هستند و در مراحل دوم و سوم در سطح متوسط میباشند
زاهد بیگدلی؛ افتخار مؤمنی؛ خدیجه قنبری مهرنیت
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 83-92
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است که با سمت کتابدار مشغول به فعالیت میباشند. تعداد کل جامعهی مورد نظر 125 نفر میباشد و پرسشنامه میان کل جامعه پژوهش توزیع گردید که از این میان تعداد 110 نفر (88%) پاسخگو بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه گردآوری شد در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی برای تعیین رابطهی جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای بررسی وضعیت جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و بررسی وضعیت فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. یافتهها: طبق یافتههای حاصل از این پژوهش جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین، بین جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز رابطه وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که فرسودگی شغلی کتابداران در سطح بالایی است و آنان از شغل خود رضایت ندارند. نتیجهگیری: در شرایط کنونی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از جو سازمانی مطلوبی برخوردار است ولی کتابداران این کتابخانهها همچنان از شغل خود رضایت ندارند و فرسودگی شغلی آنان در سطح بالایی قرار دارد. چنانچه مسئولان و مدیران این کتابخانهها به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاه و نیروی انسانی شاغل در این کتابخانهها توجه بیشتری نمایند، میتوانند روند رضایت شغلی کتابداران را بهبود بخشند و از فرسودگی شغلی آنان جلوگیری نمایند