سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ عبدالرسول جوکار؛ نیره ترقی خواه دیلمقانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 31-40
چکیده
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی ...
بیشتر
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران هستند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامة محققساخته در اختیار همة اعضای هیئتعلمی (144 نفر) قرار گرفت و درنهایت 85 پرسشنامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که در کل میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور 4/75 میباشد. بحث و نتیجه گیری: این یافته نشاندهندة سواد اطلاعاتی نسبتاً مطلوب در اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران است.
مدیریت دانش
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد. یافتهها: یافتهها نشان داده است که از میان معیارهای معرفیشده، معیار چشمانداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کمترین تأثیر را بر سایر معیارها داشتهاند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیتترین معیار و معیار چند رشتهای فرارشتهای دانشگاه کماهمیتترین در میان معیارهای بودهاند. نتیجهگیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، بهیک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانشبنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاهها باید تبدیل به سازمانهای کارآفرین گردند تا به مأموریتشان جامعة عمل بپوشانند.