فناوری اطلاعات
حسین بهاری ورزنه
چکیده
هدف: امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل تمام ...
بیشتر
هدف: امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل تمام موتورهای جستجوی فعال در وب است و نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند برگزیده شدند.یافتهها: میزان دقت گوگل، یاهو، و بینگ در سه نوع جستجو نسبت به یافتههای پژوهش عباسی دشتکی و قاسمی الوری افزایش یافته است. گوگل همچنان نسبت به موتور جستجوی یاهو و بینگ، دقت بیشتری دارد. گوگل در جستجوی سؤالی، یاهو و بینگ در جستجوی عبارتی نسبت به دو نوع دیگر جستجو دقت بیشتری داشتند. در سال 1398 گوگل در جستجوی کلیدواژهای، یاهو در جستجوی کلیدواژهای و عبارتی و بینگ در جستجوی کلیدواژهای دقت بالاتری داشتند. همپوشانی بین این موتورهای جستجو نسبت به سال 1398 کمتر شده است.بحث و نتیجهگیری: موتورهای جستجوی نمونه نسبت به سال 1398 عملکرد بهتری از خود نشان دادهاند و در سه نوع جستجو قدرتمندتر شدهاند. گوگل با بهکارگیری نتایج غنی، گراف دانش، رابط کاربری شخصیسازی شده، الگوریتمهایی از قبیل مرغ مگسخوار، پنگوئن، پاندا، و غیره یک ابزار قدرتمند محسوب میشود. همپوشانی موتورهای جستجوی مورد بررسی نسبت به سال 1398 کمتر شده است. به نظر میرسد خزنده های این ابزارها صفحات منحصر برد بیشتری را مورد بررسی قرار دادهاند و این میتواند نشان از تمایز و قابلیتهای الگوریتمهای جدید مورد استفاده در خزندههای هر کدام از این ابزارها باشد.
فناوری اطلاعات
مینا قاسمی الوری؛ ندا عباسی دشتکی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 75-96
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند بودن، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته که درمجموع شامل 10 سؤال و 10 کلیدواژه، براساس سرعنوانهای موضوعی فارسی انتخاب و مورد جستجو قرار گرفتند. بر این اساس در گام نخست گردآوری دادهها، موارد پیشنهاد شده توسط موتورهای جستجو برای این 20 نمونه پرسوجو مورد جستجو قرار گرفتند و میزان مرتبط بودن 10 نتیجة اول هرکدام از این موارد پیشنهاد شده بررسی شد و نهایتاً براساس مرتبط بودن این نتایج به مقایسه عملکرد پنج موتور جستجوی نمونه از نظر مرتبط بودن موارد پیشنهاد شده توسط آنها با نمونههای پرسوجو پرداخته شد. یافته ها: یافتههای پژوهش گویای آن است که موتورجستجوی گوگل از نظر عملکرد ابزارهای پیشنهاددهنده در ارائه اطلاعات مرتبط با پرسش کاربر در قالب سؤالات و کلیدواژههای موجود در چک لیست وضعیت مطلوبتری نسبت به چهار موتورجستجوی یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر دارد. همچنین با اندازهگیری میزان دقت اطلاعات بازیابی شده در این پنج موتور جستجو و محاسبه میانگین آن، گوگل با 55.68، یاهو با 48.92، وب کراولر با 46.90، اسک با 40.17 و بینگ با 32.62 امتیاز، از لحاظ دقت اطلاعات بازیابی شده رتبهبندی شدند. بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی با توجه به یافتههای حاصل شده، ابزارهای پیشنهاددهنده در موتور جستجوی گوگل عملکرد بهتری دارند و با حدس زدن تفکر کاربر، اطلاعاتی مرتبط با پرسش کاربر پیشنهاد میدهد.