با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و کارشناس سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

2 استادیار، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور

3 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور، کارشناس مسئول امور پرسنلی سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روش­شناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف لیکرت با بهره‌گیری از پرسشنامه‌های استاندارد ناهاپیپ و گوشال (1998) و مدل بات، با درنظر گرفتن مؤلفه­های مورد بررسی در این پژوهش، هنجاریابی و تهیه شد. پاپایی آن با ضریب آلفای کرنباخ عدد (93%) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون رگرسیون و همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که با اطمینان 99% سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مفهوم کلی آن، تأثیر مثبت و معنی دار، دارد. همچنین از بین ابعاد سه‌گانه سرمایه اجتماعی، بعد رابطه­ای، بیشترین میزان همبستگی با میزان اجرای مدیرت دانش و توسعه آن را دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است. بهبود ارتباطات و تعاملات سازنده میان کارکنان سازمان، از طریق ارتباطات اثربخش با تقویت و ایجاد فرهنگ مشارک، موجب تسهیل درخلق و تولید دانش در سازمان خواهد شد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigation the relationship between social capital and knowledge management in librarians of the Central Library, Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi

نویسندگان [English]

  • Hamid Zhianpor 1
  • Faramarz Soheili 2
  • Mohamadreza Rezaee 3

2 Assistant Professor, Informaton Science and Knowledge, Payam Noor University

3 M. A. Informaton Science and Knowledge, Payam Noor University

چکیده [English]

Purpose: The study aims to investigate the relationship between social capital and knowledge management in librarians of the Central Library, Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi.
Methodology: the research method is survey. Research population were librarians of Central Library, Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi. For data collections questioner were used. Questioner reliability was 93%. For data analyses Spearman correlation and regression analyses was used.
Findings: research finding showed that social Capital has a significant and positive impact on knowledge management. As well as among three dimensions of social capital, the relationship dimension, has a highest correlation with the implementation of knowledge management and its development as well.
Conclusion: The results showed that social capital improvement, led to the development of knowledge management. Improve communication and constructive interactions among employees, through effective communication with strengthen and culture of participation, will facilitate knowledge production

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • Social Capital
  • Central Library, Museum and Documentation Center of Astan Quds Razavi