با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

2 دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

3 دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فعالیت علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام گرفت.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد دگرسنجی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا تاریخ 8/7/1396 شامل 2158 نفر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکۀ اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده ‌شد.
یافته­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان حضور مردان پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه‌های علمی اجتماعی ریسرچ‌گیت به لحاظ کمی و امتیاز آرجی بیشتر از زنان است. میزان حضور، امتیاز آرجی، تعداد اقلام پژوهشی، تعداد استنادها در حوزه‌های مختلف علمی متفاوت است. مشارکت پژوهشگران در پرسش و پاسخ اندک بود.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی علمی در فعالیت‌ها و ارتباطات علمی- پژوهشی، شایسته است زمینۀ حضور و استفادۀ بهینه از قابلیت‌های چنین محیط‌هایی برای پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Scientific Activities profile of Researchers in Islamic Azad University- Tehran Science and Research Branch in “ResearchGate” by Altemetrics approach

نویسندگان [English]

  • Farahnaz Naderbeigi 1
  • Alireza Isfandyari-Moghaddam 2
  • Faramarz soheili 3

1 Ph.D candidate of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Hamedan. Iran.

2 Associate Professor of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Hamedan Branch. Hamedan, Iran.

3 Associate Professor of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Kermanshah, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of the research is to study the presence of Islamic Azad University- Tehran Science and Research Branch(IAUTSRB) University Scholars in ResearchGate.
Methodology: This research is an applied one which is done with Altmetrics approach. The statistical population of this research to 9 October 2017, 2158 researchers were in IAUTSRB To analyze the data, descriptive and inferential statistics were used.
Findings: The results showed that the male researcher presence of IAUTSRB is more than women in ResearchGate scientific social network from the point of view of quantity and RG scores. The researcher’s presence and RG score and Research items were different in scientific areas. The researchers' participation in the question and the answer was low.
Conclusion: Scientific social networks have an important role in activities and scientific communication of researchers; It deserves that provide such an environment in which researchers; scientists and student could present him/her selves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Altmetrics
  • Impact Assessment
  • Scientific Social Networks
  • ResearchGate
  • Islamic Azad University Science and Research Branch
اصنافی، امیررضا (1394). تأملی بر میزان حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در شبکه علمی ریسرچ‌گیت. تعامل انسان و اطلاعات، 3(2)، 61-70.
اصنافی، امیررضا؛ سلامی، مریم؛ سیاح برگرد، مهدی و حسینی آهنگری، سید عابدین (1394). حضور پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی، آزاد و دولتی شهر اهواز در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت. فصلنامه توسعة آموزش جندی‌شاپور، 12، 67-73.
بتولی، زهرا (1392). قابلیت‌های شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت برای پژوهشگران. گفتمان علم و فناوری، 1(2)، 59-68.
بتولی، زهرا؛ نظری، مریم (1393). بررسی قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی تحقیقاتی جهت تسهیل فعالیت‌های پژوهشی از منظر پژوهشگران حوزة علوم پزشکی ایران. پیاورد سلامت، 8 (4)، 316 -331.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام-فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌ها آزاد اسلامی سال ۹۴–۱۳۹۳.
http://ur.isc.gov.ir/Home/RankIranAzad.
حریری، نجلا و عنبری، محمدمهدی (1391). سنجش قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی تخصصی وبی فارسی و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینه‌سازی این شبکه‌ها در ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(2): 455-477.
 سعادت، یاسمن (1393). بررسی گرایش شیمیدان‌های ایرانی به عضویت در شبکه‌های اجتماعی علمی بر پایه ویژگی‌ها، تولید علم و بازشناخت آنان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز - دانشکده علوم تربیتی.
کیا، علی‌اصغر و نوری مرادآبادی، یونس (1391). عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکه اجتماعی فیس‌بوک (بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریکا). مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 13(17)، 181-212.
مهربان، سحر و منصوریان، یزدان (1393). رصد روندهای علمی: روش‌ها و معیارهای علم‌سنجی و تغییر نقش کتابداران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (3)، 613-631.
یعقوبی ملال، نیما؛ جمالی مهموئی، حمیدرضا و منصوریان، یزدان (1395). تعامل‌ها و انگیزه‌های اطلاعاتی دانشمندان در شبکۀ حرفه‌ای ریسرچ‌گیت.  پژوهشنامه علم‌سنجی، 2(3)، 43-56.‎
 
Bakhshi, S. I. & Gutam, S. (2013). Scholarly Communication through Social Networks: A Study. In International Conference on Asian Digital Libraries (pp. 178-179). Springer, Cham.
Bornmann, L. (2014). Do altmetrics point to the broader impact of research? An overview of benefits and disadvantages of altmetrics. Journal of informetrics, 8(4), 895-903.
Buschman, M. & Michalek, A. (2013). Are alternative metrics still alternative?. Bulletin of the Association for Information Science and Technology, 39(4), 35-39.
Chakraborty, N. (2012). Activities and reasons for using social networking sites. by research scholars in NEHU: A study on Facebook and ResearchGate.
Galligan, F. & Dyas-Correia, S. (2013). Altmetrics: Rethinking the way we measure. Serials review, 39(1), 56-61.
Harnad, S. (2006). Publish or perish–self-archive to flourish: the green route to open access, ERCIM News, 64, 12-13. Retrieved January, 13, 2013.
Kraker, P. & Lex, E. (2015). A critical look at the ResearchGate score as a measure of scientific reputation. In Proceedings of the Quantifying and Analysing Scholarly Communication on the Web workshop (ASCW’15), Web Science conference.
Kubalik, J., Matousek, K., Dolezal, J. & Necasky, M. (2011). Analysis of portal for social network of IT professionals. Journal of Systems Integration, 2(1), 21.
Kurtz, M. J. (2004). Restrictive access policies cut readership of electronic research journal articles by a factor of two, National Policies on Open Access (OA) Provision for University Research Output: an International meeting. Southampton University, Southampton UK. 19 February 2004.
Lawrence, S. (2001). Free online availability substantially increases a paper's impact. Nature, 411(6837), 521.
Li, L., He, D., Jeng, W., Goodwin, S. & Zhang, C. (2015, May). Answer quality characteristics and prediction on an academic Q&A Site: A case study on ResearchGate. In Proceedings of the 24th international conference on world wide web (pp. 1453-1458). ACM.
Martín-Martín, A., Orduña-Malea, E., Ayllón, J. M. & López-Cózar, E. D. (2016). The counting house: measuring those who count. Presence of Bibliometrics, Scientometrics, Informetrics, Webometrics and Altmetrics in the Google Scholar Citations, ResearcherID, ResearchGate, Mendeley & Twitter. arXiv preprint arXiv:1602.02412.
Mas-Bleda, A., Thelwall, M., Kousha, K., & Aguillo, I. F. (2014). Do highly cited researchers successfully use the social web?. Scientometrics, 101(1), 337-356.
Moed, H. F. (2007). The effect of open access on citation impact: An analysis of ArXiv's condensed matter section. Journal of the Association for Information Science and Technology, 58(13), 2047-2054.
Moeslein, K. M., Bullinger, A. C. & Soeldner, J. (2009, July). Open collaborative development: Trends, tools, and tactics. In International Conference on Human-Computer Interaction. Springer, Berlin, Heidelberg.
Mohammadi, E., Thelwall, M., Haustein, S. & Larivière, V. (2015). Who reads research articles? An altmetrics analysis of Mendeley user categories. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(9), 1832-1846.
Orduna-Malea, E., Martín-Martín, A., Thelwall, M. & López-Cózar, E. D. (2017). Do ResearchGate Scores create ghost academic reputations?. Scientometrics, 1-18.
Priem, J. (2014). Altmetrics. In B. Cronin, & C. Sugimoto (eds.), Beyond Bibliometrics: Harnessing Multidimensional Indicators of Performance. Cambridge, MA: MIT Press.
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P. & Neylon, C. (2010). Altmetrics: A manifesto. Available at: http://altmetrics.org/manifesto.
Roemer, R. C. & Borchardt, R. (2012). From bibliometrics to altmetrics: A changing scholarly landscape. College & Research Libraries News, 73(10), 596-600.
 Shrivastava, R., Shrivastava, R., Mahajan, P. & Mahajan, P. (2017). An altmetric analysis of ResearchGate profiles of physics researchers: A study of University of Delhi (India). Performance Measurement and Metrics, 18(1), 52-66.
Song, D. & Lee, J. (2014). Has Web 2.0 revitalized informal learning? The relationship between Web 2.0 and informal learning. Journal of Computer Assisted Learning, 30(6), 511-533.
Sud, P. & Thelwall, M. (2014). Evaluating altmetrics. Scientometrics, 98(2), 1131-1143.
Thelwall, M. & Kousha, K. (2014). Academia. edu: social network or academic network?. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(4), 721-731.
Thelwall, M. & Kousha, K. (2015). ResearchGate: Disseminating, communicating, and measuring Scholarship?. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(5), 876-889.
Yu, M. C., Wu, Y. C. J., Alhalabi, W., Kao, H. Y. & Wu, W. H. (2016). ResearchGate: An effective altmetric indicator for active researchers?. Computers in human behavior, 55, 1001-1006.
Weller, K. (2015). Social media and altmetrics: An overview of current alternative approaches to measuring scholarly impact. In Incentives and performance (pp. 261-276). Springer International Publishing.
Zahedi, Z., Costas, R. & Wouters, P. (2014). How well developed are altmetrics? A cross-disciplinary analysis of the presence of “alternative metrics” in scientific publications. Scientometrics, 101(2), 1491-1513.