با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تهران، ایران.

چکیده

هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است.
ژوهش
روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد انگیزه‌ی مطالعه MRQ استفاده شده است. جامعه‏ی تحقیق 400 نفر از نوجوانان20 کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهر تهران است که در این مراکز عضوبودند.
یافته ها: یافته های حاصل ازاین پژوهش حاکی از آن است که از میان 11 فعالیت ترویج کتابخوانی، فعالیت معرفی کتاب با کسب رتبه‏ی 55/4بیشترین تاثیر را در علاقمندی اعضای نوجوان به مطالعه وفعالیت کارگاه داستان با کسب رتبه 75/2 کمترین نقش را در علاقمندی اعضای نوجوان به کتابخوانی ایفا کردند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه برنامه های موجود در زمینه فعالیتهای ترویج کتابخوانی به اعضای نوجوان کمرنگ است، لذا داشتن شیوه های نوین وکاربرد ماهرانه فنون کتابخوانی توسط مربیان وکارشناسان محترم می تواندگام موثری در نهادینه نمودن علاقه به مطالعه درکودکان ونوجوانان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Effects of Activities for Promoting Reading among Members of the Institute for the Intellectual Development of Children & Young Adults in Increasing the Mood Reading

نویسندگان [English]

  • Hamid Ghazizadeh 1
  • Roshanak Ilanloo 2

1 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Payam Noor University,Iehran, Iran.

2 M.A of Knowledge and Information Science, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of library education activities of Members of the Institute for the Intellectual Development of Children & Young Adults on raising the motivation level of the study.
Methodology: This study is to collect data from the questionnaire has two parts (FAQ specialized activities to promote reading in the interest of the members of the study - standard questions motivated the study MRQ used. The research included 400 young adults of 20 libraries of Tehran Institute for the Intellectual Development of Children & Young Adults who were the member to these centers and used the book reading expansion activities adolescents use data analysis software SPSS (version 17) was used.
Conclusion: In this study, the teen center as the main users of the Institute for Intellectual Development of Children and Young Adults in a library reading promotion activities are taken into consideration. Institutionalization of interest to be studied in children and adolescents

کلیدواژه‌ها [English]

  • Promoting reading
  • the center of intellectual development
  • Study
داورپناه، محمدرضا (1377). بررسی نقش کتابخانه‌های مدارس ابتدایی در تقویت و ایجاد عادت مطالعه. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی کشور، 6 (2)، 14-20.
ساروخانی، باقر (1375). ارزیابی مراکز و کتابخانه‌های ­کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. طرح پژوهشی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
گلبانگ، رضا (1377). عوامل بازدارنده رشد کیفی کتاب‌های کودک و نوجوان. کتاب ماه کودک و نوجوان، 15(2)، 42.
قناویزچی، محمدعلی و داورپناه، محمدرضا (1386). بررسی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارندة مطالعه و رابطة انگیزش به مطالعه وکتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 40 (4)، 89-92.
 قنبرپور، مریم (1387). فعالیت‌های انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق بررسی نظرات مربیان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
میرزایی، صغری (1385). بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه جهت مطالعه در دانش آموزان دختر پایة پنجم منطقه 16. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
 
Bang, T. & Lot, L. (1983). Children books in the library only to some Extent. School Library Journal. 43, 30-33.
Baker, L. & Wig field, A. (1999). Dimensions of Children's Motivation for Reading and Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452-477.
 Dreborg, B. (1983). Children library activities in Cuba. Journal of Youth Services in Libraries, 11 (1), 37-49.
Gutriet, J. (2009). Increasing comprehension motivation and science knowledge through concept reading instructional distract wide experiment. Retrieved Jun 6, 2009, from http://www.eric.ed.gov.
Lloyd, D. N. (1978). Predictors of school failure from third grade data. Educational and Psychological Measurement, 38, 1193-1200.
Marsh, H. W. (1989). Age and sex effects in multiple dimensions of affect in the reading process. Texas Libraries, 49, 6-7.
McKenna, M.C. & Kara, D. (1994). Children’s attitudes toward reading: A national study. School Library Journal, 18(7), 28.
 Marinna, B. A. & Gambrell, L. B. (2010) Reading Motivation: Exploring the Elementary Gender Gap. Literacy Research and Instruction, 49(2), 129- 141.