با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ایران.

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آراستگی محیط و میزان انطباق فضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان با نیاز‌های کودکان و نوجوانان طی سال 1395 بر‌اساس شاخص‌های مدل آراستگی محیط (S5) است.
روش‌شناسی پژوهش: جامعه این تحقیق مشتمل بر مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش سیاهه‌های وارسی محقق‌ساخته بر‌اساس 5 مؤلفه استاندارد S5 بود که روایی و پایایی آن تأیید شد و ضریب آلفای به‌دست آمده برابر با 943/0 است. داده‌های این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS19 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد کلیة متغیرها در این مراکز در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند یعنی مراکز کانون در شهر کرمان به شکل نسبتاً مطلوبی این استانداردها را رعایت کرده‌اند. ترتیب رتبه‌بندی متغیرها به این شرح است: متغیر S5 (انضباط) در رتبة اول 63/3, متغیر S4 (استاندارد‌سازی) در رتبة دوم 59/3, متغیر S3 (پاکیزه‌سازی) دارای رتبة سوم 02/3, متغیر S1 (سامان‎دهی) در رتبة چهارم 8/2 و متغیر S2 (نظم و ترتیب) 96/1 دارای رتبة پنجم است.
بحث و نتیجه‌گیری: وضعیت استاندارد سامان‌دهی، میزان نظم و ترتیب، دور ریختن زوائد و پاکیزه‌کردن اشیا از آلودگی‌ها و مواد خارجی و نیز وضعیت استاندارد‌سازی و انضباط در مراکز کانون شهر کرمان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند. در رتبه‌های به‌دست آمده از آزمون فریدمن متغیر S5 (انضباط یا آموزش عادات درست و توانایی‌هایی جهت انجام یک وظیفه خاص) دارای رتبه اول، متغیر S4 (کنترل و اصلاح دائمی سازمان‌دهی، نظم، ترتیب و پاکیزگی) دارای رتبة دوم، متغیر S3 (دور ریختن زوائد و پاکیزه‌کردن اشیا از آلودگی‌ها و مواد خارجی) دارای رتبة سوم، متغیر S1 (تشخیص ضرور از غیر‌ضرور) دارای رتبة چهارم و در آخر متغیر S2 (قراردادن اشیا در مکان مناسب برای استفاده بهتر بدون جستجو‌های بیهوده) دارای رتبة پنجم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Institute for Intellectual Development of Children and Young Adults in Kerman city, 5S, issue of Adornment of Environment.

نویسندگان [English]

  • mahdieh momenabadi 1
  • Zahra Abazari 2

1 M.A of Knowledge & Information Science, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.

2 Associate Professor of Knowledge & Information Science, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The present research studies the issue of adornment of environment and the amount of space adaptation in the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults of Kerman city during 2016
Methodology: The community of this research is composed of cultural, artistic and expert officials working in these centers. data collection tool includes 5 researcher made checklist based on 5 standards of the environment adornment. Their validity and reliability were confirmed and the alpha coefficient obtained was 0.943.Analysis tool is SPSS software.
Findings: Findings indicated that all variables are relatively satisfactory in these centers and their rating is as follows: 1- S5 variable (discipline), 2- S4 variable (standardization), 3- S3 variable (cleanliness/cleaning), 4- S1 variable (organization) and 5- S2 variable (order and arrangement(.
Conclousion: The standard status of the seiri, seiton and seiso, as well as the seikitsu status and shitsuke in the centers of the city of Kerman are at a relatively good level. In the rankings obtained from the Friedman test, the variable S5 (discipline or training habits and the ability to perform a particular task) ranked first, the variable S4 (constant control and organization of organization, order, order and cleanliness) ranked second, S3 variable (round) Sweeping and cleaning things out of contamination and external materials) ranked third, variable S1 (non-urgent diagnosis) ranked fourth, and finally S2 variable (putting objects in the right place for better use without futile searches) ranked fifth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Institute for Intellectual Development of Children and Young Adults in Kerman city
  • 5S
  • issue of adornment of environment
بخشی‌بالکانلو، عادل و درسخوان، رسول (1392). طراحی معماری کانون پرورش فکری و خلاقیت کودک و نوجوان در شهر میاندوآب با توجه به معیار‌های آموزش و یادگیری کودکان. مقاله ارائه شده در دومین کنگره بین‌المللی ساختار، معماری و توسعة شهری 16 برگزار شده در 16-18 آذرماه در تبریز.
زندیان، جلال و فلامرزی‌منفرد، سکینه (1393). (طراحی کانون پرورش فکری کودکان با رویکرد آموزش نوین) مقاله ارائه شده در کنفرانس ملی شهر‌سازی، مدیریت شهری و توسعة پایدار، تهران‌ اسفند.
سیدالحسینی، مسلم (1395). بررسی رابطة بین نظام آراستگی و سامان‌دهی محیط کار با بهداشت روانی و عدم استرس شغلی در بین کارکنان شهرداری زاهدان. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 9(32)، 117-136.
صفوی، زینب (1389). امکان‌سنجی پیاده‌سازی نظام S5 در بخش اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکدة علوم انسانی، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی.
طاهری، زینب و سجاد‌زاده، حسن (1393). ارزیابی کیفیت محیط کانون پرورش فکری کودکان، کودکان به‌عنوان شاخصی از توسعة پایدار (مطالعه موردی: ایلام). مقاله ارائه شده در همایش ملی افق‌های نوین در توانمند‌سازی و توسعة پایدار معماری، عمران، گردشگری، انرژی محیط‌زیست شهری و روستایی، 9 مرداد 1393.
کاظمی‌ثابت، مهسا؛ مرادچله، عبدالباقی و تازیکه‌لمسکی، ایمان (1396). تعیین ویژگی‌های معماری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رویکرد شکوفایی خلاقیت. ارائه شده در دومین کنفرانس ملی معماری و انرژی با رویکرد حفاظت محیط‌زیست و بهره‌گیری از انرژی‌های طبیعی.7 اردیبهشت 1396. کاشان.
کیانی ده‌کیانی، محبوبه و جلیلیان، مجیر (1396). طراحی کانون پرورش فکری شهرستان ایذه با رویکرد ارتقای خلاقیت در کودکان 3 تا 8 سال. مقاله ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی مطالعات نوین در عمران، معماری و شهرسازی با رویکرد ایرانی و اسلامی، 25  آبان 1396. مشهد
ولی‌زاده، غزاله و ثقفی‌اصل، آرش (1393). شناسایی ویژگی‌های فضای معماری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رویکرد ارتقای خلاقیت. مقاله ارائه شده در اولین همایش ملی عمران، معماری و توسعة پایدار 27 و 28 آذر 1393، دانشگاه پیام نور یزد.
هادی‌ موسوی، محمد؛ واسوکلایی، قاسم رجبی؛ آذین مهر، لیلا؛ علی عسگر، فاطمه و رعد آبادی، مهدی (1395). ارزیابی مقایسه‌ای محیط کار بر‌اساس نظم آراستگی محیط قبل و بعد از اجرا در بخش‌های پشتیبانی بیمارستان امیر‌اعلم. پیوند سلامت، 9(6)، 527-540.
 
Ananthanarayanan, K. R. M. (2006). Application of S5 management system in NDE laboratory. Proc. National seminar on non destructive evaluation, Dec. 7-9,hydarabad.
Fullbrightm, N. (2007). Lean techniques boost efficiency at rural hospital.institute of technology, Sep. 25, Georgia. http:// innovate. Gatech.edu.
Graban, M .(2000). Lean healthcare. http://www.leanblog.org.
Kanamori, sh., shibanuma, A. Jimba, M. (2016). Applicability of the S5 management method for quality improvement in health-care facilities: a review. Tropical medicine and health, 44, 21.