با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.
روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده دارند که "تشویق اساتید" مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان می باشد. عامل دوم " وجود منابع مناسب و مورد نیاز در کتابخانه " 73/8 و سومین عامل"داشتن عادت به مطالعه از دوران کودکی" با 6/8 ،عوامل بازدارنده نیز شامل عادت نداشتن به مطالعه با 42/13، حجم زیاد تکالیف درسی با 38/13 و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 94/12 به ترتیب مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه محسوب می شوند.
نتیجه گیری:. نتایج پژوهش نشان داد طلاب با تشویق اساتید و دسترسی به منابع مورد نیاز ، اطلاعات حرفه ای مورد نیاز خود را از کتابخانه کسب می کنند. استفاده از کارگاههای سواد اطلاعاتی در ارتقا میزان مطالعه و توانمندیهای علمی می تواند موثر باشد.. استفاده از کتابداران متخصص در مدارس علمیه نیز می تواند باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود. مطالعه عادت مناسبی برای افزایش کیفیت زندگی و جایگاه اجتماعی زنان به شمار می رود .
کلید واژگان: مطالعه ، مدارس علمیه، مشهد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An evaluation of the leisure reading status in female Elmiye Schools of Mashhad.

نویسنده [English]

  • Soraya Ziaei

Asisstant Profssor of Department of Knowledeg and Information Science, Payam Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The main purpose of this study is to evaluate the levels of leisure reading among females students of the Elmiye Schools in Mashhad.
Methodology: This practical research was conducted through a descriptive survey method. A questionnaire was used to collect the data. The sample population consists of all the female students of the Elmiye Schools, Mashhad.
Findings: The findings show, 8.94% of the sample believe encouragement from teachers is the most important factor that motivates them. Other important factors were the existence of suitable and necessary resources at the library and reading habits developed from childhood seen by agreements of 8.37% and 8.60% respectively. Discouragement factors include the lack of reading habits (11.47%), homework overload (13.38%), and not having enough proper motivations to study (12.94%).
Conclusion: The result of this research indicates that teachers’ encouragement and having access to the necessary resources aid the students of the Elmiye schools (Tolab) gain the information they need from the library. Literacy information workshops can be useful to improve the study rate among students. The use of specialist librarians in Elmiye Schools can also promote book culture and reading. Studying is a good habit to increase women's quality of life and social status.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Study "
  • "Elmiye Schools"
  • " Mashhad"