با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، مؤسسه آموزش عالی نور طوبی، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
هدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای مثال توانایی نظارت، هدایت و تنظیم فرایند یادگیری خود را ندارند. پژوهش حاضر تعیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت بود.
روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ی آماری، دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس، 183 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه‌های یادگیری خودتنظیم، اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی پاسخ دادند.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سواد اطلاعاتی با یادگیری خودتنظیم، رابطه-ی مثبت معنادار و با اعتیاد به اینترنت، رابطه‌ی منفی معنادار دارد. همچنین سواد اطلاعاتی می‌تواند یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی نماید.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها بر اهمیت سواد اطلاعاتی در افزایش یادگیری خودتنظیم و کاهش اعتیاد به اینترنت دلالت دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Informational literacy, self-regulation learning and Internet addiction among undergraduate female students

نویسندگان [English]

  • majid shirzad 1
  • Nayer Taraghikhah Deylamaghani 1
  • Javad Mohammadi 2

1 Lecture, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 MSc. Department of Information Technology, Nooretouba University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Abstract
Purpose: Overuse of the Internet, especially in the form of addiction, can disrupt students' academic progress. Many students are seriously exposed to this damage for a variety of reasons, including the possibility of using unlimited internet in the campus environment. Many of them do not have the skills necessary for proper learning, for example they are unable to monitor, guide and regulate their learning process.Internet addiction has high prevalence among students and most of them do not have the appropriate skills for academic learning. Information literacy can be effective in these structures. This study aimed to determine the role of information literacy in self-regulated learning and Internet addiction.
Methodology: The research method was descriptive-correlation. The statistical population graduate students in Tehran that 183 of them participated in the study by convenience sampling method and responded to Self-regulated learning scale, Internet addiction scale and Information literacy scale.
Findings: Data analysis using Pearson correlation and regression analysis showed that Information literacy has a meaningful and positive relationship with self-regulated learning, but has a significant negative relationship with internet addiction. Information literacy can also predict Internet addiction and Self-regulated learning.
Conclusion: This finding implied on the importance of information literacy in increasing self-regulated learning and reducing of internet addiction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information literacy
  • Self-regulated learning
  • Internet addiction
  • graduate students
باتوانی آخوره، مرتضی (1385). بررسیاثربخشیروشیادگیریمشارکتی (الگوی جیگ ساو) یادگیریخودتنظیموپیشرفتیادگیریدردرستاریخدانش­آموزانسالسومدورةمتوسطة شهرستاننجف­آباد، پایان­نامة­ کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده­ی روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
 رسولی، بهنام؛ گودرزی، حسن؛ رحمتی نجارکلائی، فاطمه و مومیوند، رحیم (1395). رابطة سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان پرستاری. مجلة پژوهش سلامت، 2(1)، 31-25.
زمانی، بی­بی عشرت (1384). یادگیری و یاددة مهارت­های فناوری اطلاعات در برنامه درسی. فصلنامه کتاب، 16(1)، 185-173.
زمانی، بی‌بی عشرت؛ عابدی، احمد؛ سلیمانی، نسیم و امینی، نرجس (۱۳۸۹). بررسی مراحل علاقه‌مندی دبیران مدارس متوسطة شهر اصفهان به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس مدل پذیرش مبتنی بر علاقه هال و هارد، مطالعاتآموزشو یادگیری، 2،  132-107.
سیف، علی­اکبر (1380). روان­شناسی پرورشی نوین: روان­شناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
نوکاریزی، محسن و دهقانی، کلثوم (1392). بررسی تأثیر مهارت‌های سواد اطلاعاتی بر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه بیرجند. پژوهشنامة کتابداری و اطلاع­رسانی، 3(2)، 172-153.
علوی، سید سلمان؛ اسلامی، مهدی؛ مرآثی، محمدرضا؛ نجفی؛ مصطفی و رضاپور، حسین (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ در دانشجویان. مجلهعلومرفتاری، 4(3)، 183-89.
کدیور، پروین (1388). روان­شناسی یادگیری. تهران: سمت.
--------- (1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان به‌منظور ارائه الگویی برای یادگیری بهینه. طرح پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت.
نظری، مریم (1384). سواد اطلاعاتی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
میرزائیان، بهرام؛ باعزت، فرشته و خاکپور، نعیمه (1390). اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و تأثیر آن بر سلامت روان. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،  2(1)، 160-141.
یزدانی، فریدون (1391). طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان. فصلنامه فن­آوریاطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، 2(4)، 52-29.
Ahn, D. H. (2007). Korean policy on treatment and rehabilitation for adolescents’ Internet addiction. In 2007 International Symposium on the Counseling and Treatment of Youth Internet Addiction. Seoul, Korea, National Youth Commission (p: 49).‏
Awan, F., & Gauntlett, D. (2013). Young people’s uses and understandings of online social networks in their everyday lives. Young, 21(2), 111-132.
Bernardi;S, Pallanti.S,(2009). Internet addiction: a descriptive clinical study focusing on comorbidities and dissociative symptoms, Comprehensive Psychiatry 50 510–516.
Block, J. J. (2008). Issues for DSM-V: Internet addiction.
de Jong, F., Kollöffel, B., van der Meijden, H., Staarman, J. K., & Janssen, J. (2005). Regulative processes in individual, 3D and computer supported cooperative learning contexts. Computers in Human Behavior, 21(4), 645-670.
Griffiths, M. (1996). Gambling on the Internet: A brief note. Journal of Gambling Studies, 12(4), 471-473.‏
Jun, S., & Choi, E. (2015). Academic stress and Internet addiction from general strain theory framework. Computers in Human Behavior, 49, 282-287.
Katz, I. R., & Elliot, N. (2016). Information literacy in digital environments: Construct mediation, construct modeling, and validation processes. Information literacy: Research and Collaboration across Disciplines: 97-116.
Lee, B. W., & Stapinski, L. A. (2012). Seeking safety on the internet: Relationship between social anxiety and problematic internet use. Journal of anxiety disorders, 26(1), 197-205.
Lo, S.K.,Wang, C.C. & Fang, W. )2005 .(Physical interpersonal relationships and social anxiety    among online game players. Cyberpsychol Behav, 8, 15-20.
Niemi, H., & Launonen, A. (2010). Towards self­regulation and social navigatio in virtual learning spaces. European Conference on Educational Research, University of Lisbon. 11­-14.
Orchard, L. J., & Fullwood, C. (2010). Current perspectives on personality and Internet use. Social Science Computer Review, 28(2), 155-169.
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International journal of educational research, 31(6), 459-470.
Siddiqi, S., & Memon, Z. A. (2016, December). Internet Addiction Impacts on Time Management That Results in Poor Academic Performance. In Frontiers of Information Technology (FIT), 2016 International Conference on (pp: 63-68). IEEE.
Schunk, D. H. & Zimmerman, B. J. (2008). Social origin of selfregulatory competence. Educational Psychologist, 32, 195-208.
Solhi M, Armoon B, Shojaeizadeh D, Haghani H. (2014). Internet addiction and its risk factors based on the theory of planned behavior among boy students. J Research Health. 4(4): 927-934.
Taylor, T., Arth, J., Solomon, A., & Williamson, N. (2007). 100% information literacy success. Clifton.
Tang, Y., & Tseng, H. W. (2013). Distance learners' self-efficacy and information literacy skills. The Journal of Academic Librarianship, 39(6), 517-521.
Young, K.S. (1999). Internet addiction: symptoms, evalution and treatment L. Vandecree K & Jacson, (edu) Innovative in clinical practice: A source book, Vol, 1719.
Young, K. S. (2004). Internet Addiction A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American behavioral scientist, 48(4), 402-415.‏
Whipp, J. L. & Chiarelli, S. (2010). Self-regulation in a web-based course: A case study. Educational Technology Research and Development, 54(4), 17-27.
Wiederhold, B. K. (2016). Low self-esteem and teens' internet addiction: what have we learned in the last 20 years?. yberpsychology, Behavior, and Social Networking. 19(6), 359-359