با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشه‌ها و بسترهای شکل‌گیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیم‌گیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکل‌گیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.
روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانه‌ای استفاده شده است و براساس پیشینه‌های مرتبط با موضوع مورد مطالعه انجام گرفت. در این پژوهش ابتدا به بیان مفاهیم موردنظر در مورد اطلاعات و اطلاعات نامطمئن پرداخته شده و سپس بسترهای شکل‌گیری اطلاعات نامطمئن و نقش آن در تصمیم‌گیری کاربران مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ها: در عصر کنونی سرعت انتشار آنلاین اطلاعات نامطمئن در تاریخ ارتباطات بی­سابقه است. در دسترس نبودن یا فقدان منابع معتبر اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین چالش­های جوامع در قرن 21 است. این پدیده با ترکیبی از همه­گیر بودن شبکه­های اجتماعی، رسانه­های آنلاین معتبر و ویژگی­های پردازش اطلاعات انسانی تقویت می­شود. اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب هرکدام می­توانند با توجه به وضعیت موجود و تفسیر گیرنده، وضعیت خاصی را ​​برای افراد یا سازمان ایجاد کنند. منظور از اطلاعات نامطمئن در این پژوهش، دو مفهوم اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب است.
بحث و نتیجه‌­گیری: کارایی اطلاعات، به کیفیت ارتباط و مفید بودن اطلاعات بستگی دارد. در صورتی که شرایط برقراری ارتباط مؤثر و دریافت اطلاعات مفید برای جستجوگران یا کاربران اطلاعات رخ بدهد، منجر به تصمیم‌گیری درست کاربر در انتخاب اطلاعات کاربردی و موردنیاز وی خواهد شد که به تولید دانش ضمنی و برقراری چرخه دانش کمک به سزایی خواهد کرد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The impact of unreliable information on users' decisions in data retrieval.

نویسندگان [English]

  • Maryam Golshany 1
  • Soraya Ziaei 2

1 Ph.D Canditate, Department of Knowledge and Information Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: In this research, expressing and defining the concepts of unreliable information and information or incorrect information and expressing the roots and contexts of unreliable information formation and its impact on users' decisions in meeting their information needs and finally entering the knowledge formation cycle Which will be obtained from this cycle.
Methodology: In the present study, the library review method has been used and based on the backgrounds related to the subject under study. In this research, first, the desired concepts about unreliable information and information are expressed, then the contexts for the formation of unreliable information and its role in users' decisions are examined.
Findings: In the present age, the speed of online dissemination of unreliable information is unprecedented in the history of communication. The unavailability or lack of reliable sources of information is one of the most important challenges facing societies in the 21st century. This phenomenon is reinforced by a combination of social networks, authentic online media, and human information processing features. Information, false information and destructive information can each create a specific situation for individuals or organizations according to the current situation and the recipient of the interpretation. The meaning of unreliable information in this research is the two concepts of false information and destructive information.
Conclusion: Information efficiency depends on the quality of communication and the usefulness of the information. If the conditions for effective communication and receiving useful information occur for searchers or users of information, it will lead to the right decision of the user in selecting the practical and required information, which will help to produce tacit knowledge and establish the knowledge cycle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information
  • False Information
  • Malicious Information
  • Information Integrity
‏Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Burton, R. F. (2002). Misinformation, partial knowledge and guessing in true/false tests. Medical Education36(9), 805-811.
Calvert, P. J. (1999). Web‐based misinformation in the context of higher education. Asian Libraries.
Capurro, R. (2000). Ethical challenges of the information society in the 21st century. The International Information & Library Review, 32(3-4), 257-276.
Cartelli, A. (2003). Misinforming, misunderstanding, misconceptions: What informing science can do. In Pro ceedings of Informing Science+ IT Education Conference, Pori, Finland June 24-27 (pp. 1259-1273).
Chadwick, A., & Vaccari, C. (2019). News sharing on UK social media: Misinformation, disinformation, and correction
Farkas, J., & Schou, J. (2018). Fake news as a floating signifier: Hegemony, antagonism and the politics of falsehood. Javnost-The Public25(3), 298-314.
Farooq, A., Laato, S., & Islam, A. N. (2020). Impact of online information on self-isolation intention during the COVID-19 pandemic: cross-sectional study. Journal of medical Internet research22(5), e19128.
Islam, A. N., Laato, S., Talukder, S., & Sutinen, E. (2020). Misinformation sharing and social media fatigue during COVID-19: An affordance and cognitive load perspective. Technological forecasting and social change159, 120201.
Keshavarz, H. (2014). How credible is information on the Web: Reflections on misinformation and disinformation. Infopreneurship Journal, 1(2), 1-17.
Keshavarz, H., Fahimnia, F., Noruzi, A., & Esmaeili Givi, M.R. (2016). Designing and Evaluating a Conceptual Model of Credibility Evaluation of Web Information: A Meta-synthesis and Delphi Study. Human Information Interaction, 3(3), 1-16.
Keshavarz, H., Fahimnia, F., Noruzi, A.R., & Esmailie Givi, M. (2019). Evaluating a conceptual model of credibility evaluation of web information: Structural equations modeling approach. Iranian Journal of Information processing and Management, 34(3), 993-1022.
Klaić, B. (1984). Rječnik stranih riječi: tuđice i posuđenice. Nakladni zavod MH.
Koohang, A., & Weiss, E. (2003). Misinformation: toward creating a prevention framework. Information Science, 109-115.
Kovacs, A. (1997). Using intelligence. Intelligence and National Security, 12(4), 145-164.
Ku, K. Y., Kong, Q., Song, Y., Deng, L., Kang, Y., & Hu, A. (2019). What predicts adolescents’ critical thinking about real-life news? The roles of social media news consumption and news media literacy. Thinking Skills and Creativity, 33, 100570.
Kumar, S., West, R., & Leskovec, J. (2016, April). Disinformation on the web: Impact, characteristics, and detection of wikipedia hoaxes. In Proceedings of the 25th international conference on World Wide Web (pp. 591-602).
Laato, S., Islam, A. K. M., Islam, M. N., & Whelan, E. (2020). Why do people share misinformation during the Covid-19 pandemic?. arXiv preprint arXiv:2004.09600.
Laato, S., Islam, A. N., & Laine, T. H. (2020). Did location-based games motivate players to socialize during COVID-19?. Telematics and Informatics54, 101458.
Mehmood, A., Rehman, A. U., Zaman, M., Iqbal, J., & Hassan, S. S. U. (2016). Self Medication: An Emerging Trend. British Journal of Pharmaceutical Research.
Nyhan, B., & Reifler, J. (2015). Displacing misinformation about events: An experimental test of causal corrections. Journal of experimental political science2(1), 81-93.
Pentina, I., & Tarafdar, M. (2014). From “information” to “knowing”: Exploring the role of social media in contemporary news consumption. Computers in human behavior35, 211-223.
Rothkopf, D. J. (1999). The disinformation age. Foreign Policy, 83-96.
Rustam, R. (2017). Analysis of the Arguments Presented in Response to the Allegations against an Online Education Website. Asian Research Journal of Arts & Social Sciences, 1-16. Schwarz, N., Sanna, L. J., Skurnik, I., & Yoon, C. (2007). Metacognitive experiences and the intricacies of setting people straight: Implications for debiasing and public information campaigns. Advances in experimental social psychology39, 127-161.
Thompson, N., Wang, X., & Daya, P. (2019). Determinants of news sharing behavior on social media. Journal of Computer Information Systems.
Tuđman, M. (1990). Obavijest i znanje: s rječnikom osnovnih pojmova. Zavod za informacijske studije.
Tudjman, M., & Mikelic, N. (2003). Information science: Science about information, misinformation and disinformation. Proceedings of Informing Science+ Information Technology Education, 3, 1513-1527.
Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science359(6380), 1146-1151.
Walter, N., & Murphy, S. T. (2018). How to unring the bell: A meta-analytic approach to correction of misinformation. Communication Monographs85(3), 423-441.
Walter, N., & Tukachinsky, R. (2020). A meta-analytic examination of the continued influence of misinformation in the face of correction: How powerful is it, why does it happen, and how to stop it?. Communication research47(2), 155-177.
Wang, H., & Lu, X. A. (2007). Cyberdating: Misinformation and (Dis) trust in Online Interaction. Informing Science10.
Watson, B. W., Watson, S. M., & Hopple, G. W. (Eds.). (1990). United States Intelligence: An Encyclopedia (Vol. 589). Taylor & Francis.