با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آن‌ها 139 نفر بودند و از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 111 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، رهبری چندگانه براساس نظریه باس و آولیو (1995) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ که در پرسشنامه یادگیری سازمانی 930/0، رهبری تحولی 955/0 و عملکرد شغلی پاترسون 856/0 بود، برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.
 بحث و نتیجه‌گیری: مدیران، کارکنان و کتابداران باید نگرش و دیدگاه خود درباره یادگیری سازمانی و رهبری تحولی را ارتقا داده و عملکرد خود و سازمان را ارتقا بخشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Reationship between Organizational Learning with Managers Transformational Leadership and Performance of Librarians in Isfahan Public University Libraries

نویسندگان [English]

  • Vajihe Falahati 1
  • Ahmad Shabani 2
  • Seyed Ali Siadat 3

1 MSc, Department of Information Science and Knowledge, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Professor, Department of Information Science and Knowledge, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

3 Professor, Department of Educational Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The present study was conducted to determine the relationship between organizational learning and transformational leadership and job performance of librarians of public universities in Isfahan.
Methodology: This research was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all librarians of public universities in Isfahan in 1396, whose number was 139 and through stratified random sampling, 111 people were selected as a sample. In this study, Gomez et al. (2005) organizational learning questionnaire, multiple leadership based on Bass and Olivier theory (1995), and Patterson (1990) job performance questionnaire were used to collect data. Cronbach's alpha coefficient, which was 0.930 in the Organizational Learning Questionnaire, 0.955 in the Transformational Leadership Questionnaire, and 0.856 in the Patterson Job Performance Questionnaire, was used to assess the reliability of the questionnaires. Pearson correlation coefficient and regression tests were used for inferential analysis of data.
Findings: Based on the findings, there is a significant relationship between organizational learning and transformational leadership and job performance of librarians of public universities in Isfahan.
Conclusion: Managers, staff, and librarians need to improve their attitudes and perspectives on organizational learning and transformational leadership, and improve their performance and that of the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Learning
  • Transformational Leadership
  • Job Performance
  • Librarians
  • Isfahan University Libraries
آرمسترانگ، مایکل (1385). مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی. (صفری،س؛ وهابیان،ا). تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تهران.
اسدنیا، ابوالفضل؛ جلیل‌پور، پیمان؛ احمدی، وحید و بریاجی، مهدی (1395). رابطه ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات،2(1)، 157-141.
 اقدسی، محمد و خاکزار بفروئی، مرتضی (1387). سنجش سطح قابلیت‌های یادگیری سازمانی در بیمارستان‌ها. نشریه بین‌المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید دانشگاه علم و صنعت ایران، 19(4)،83-71.
تابنده، فاطمه (1380). مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانه‌های دانشگاه شیراز در اعمال مدیریت کیفیت فراگیر از دیدگاه مدیران و کارشناسان. علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، (3-4)، 145-133.
جنوی، المیرا؛ محمداسماعیل، صدیقه و روشندل اربطانی، طاهر (1387). یادگیری سازمانی در کتابخانه؛ گزارشی از کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی در تهران. فصلنامه کتاب،83، 226-216.
حسنی، محمد (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاری و ارومیه، 12(11)، 996-988.
 خورشید، صدیقه و پاشازاده، عاطفه (1393). اثر سبک رهبری تحول‌آفرین بر قابلیت یادگیری سازمانی با ملاحظه نقش میانجی هوش سازمانی. مدیریت تحول،6(11)،28-1.
 سلیمی، قاسم؛ محمدی، مهدی و حسینی فرزاد، طناز (1395). تبیین نقش هوش هیجانی با میانجی‌گری یادگیری سازمانی در پیش‌بینی عملکرد شغلی مدیران. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه،4(2)،67-45.
سمیعی، میترا و آقائی، سمیرا (1395). نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی. کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهی: علوم و فنون مدیریت اطلاعات،4، 80-65.
سنجقی، محمدابراهیم (1380). تحلیلی بر ماهیت و ابعاد نظریه رهبری تحول‌آفرین: فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 37 و 38 (11)،312-281.
 شعبانی، احمد و سعادت، رسول (1388). سمینار تحقیق و پیشنهادیه نویسی در کتابداری و اطلاع‌رسانی. تهران: چاپار.
شعبانی، علی و تقوی قره‌بلاغ، حسین (1390). بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین با رفتار مدنی سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه تهران. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 45(57)، 62-39.
ضیائی، محمدصادق و نرگسیان، جواد (1389). بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول‌آفرین و کاهش تحلیل رفتگی کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 44(52)، 33-13.
عصاره، فریده؛ بیگدلی، زاهد؛ مروتی، ذکرالله و حسینی، مریم (1395). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 22(1)، 141-157.
فرهنگ، ابوالقاسم (1389). یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی با توسعة کارکنان در دانشگاه‌های دولتی جنوب شرق کشور. پایان‌نامه دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.
فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، علی؛ هویدا، رضا؛ و مولوی، حسین (1390). بررسی رابطة ساده و چندگانه یادگیری سازمانی و اعتماد اجتماعی در سازمان با توسعة کارکنان دانشگاه‌های دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور. مجله جامعه‌شناسی کاربردی، 22(41)، 182-159.
کاظمی، عباس (1388). بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان‌ها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
مزینانی، علی (1386). کتابخانه و کتابداری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
میرکمالی، محمد (1373). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات رامین.
میرکمالی، محمد؛ نارنجی‌ثانی، فاطمه و اعلامی، فرنوش (1390). بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت سایپا). پژوهشنامه مدیریت تحول، 3(6)، 27-1.
هویدا، رضا؛ سیادت، علی؛ نیک‌بخت، اکرم و مقدم، اعظم (1389). پارادایم مدیریت دانش. اصفهان: ارکان دانش.
Abdullah, K. A. S., & Kassim, N. A. (2008). Perceptions of organizational learning practices among Yemeni university librarians. Malaysian Journal of Library & Information Science13(1), 77-90.‏
Albrecht, K. (2008). Knowledge management organizational in telligence, earning and Complexity. Unesco. Encylopedia of life Support Systems (EOLSS). Research Project.( pp.5-8).
Armestrang, A., & Foley, P. (2003). Foundation for a learning organization.
Bass, B. & Avlivo, B. (2000). Multifactor Leadership question naire. California mind garden.
Bass, B. M., & Steidlmeier, P. (1998). Ethics, character, and authentic transformational leadership. New York: Centre for Leadership Studies, Binghamton University.‏
Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of applied psychology88(2), 207.‏
Boehnke, K., Bontis, N., DiStefano, J. J., & DiStefano, A. C. (2003). Transformational leadership: an examination of cross‐national differences and similarities. Leadership & Organization Development Journal, 24(1), 5-15.
Fiol, C. M., & Lyles, M. A. (1985). Organizational learning. Academy of management review10(4), 803-813.‏
Homrig, M. A. (2001). Transformational leadership. Retrieved December5, 2008.‏
Jerez-Gomez, P., Céspedes-Lorente, J., & Valle-Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of business research58(6), 715-725.‏
Martin, J. (2015). Leadership in academic libraries: Exploratory research on the use of transformational and transactional leadership styles. ACRL 2015 Proceedings.‏
McAulay, L. (2003). Transformational leadership: a response to limitations in conventional information systems evaluation. Electronic Journal of Information Systems Evaluation6(2), 137-144.
‏Ogunlana, E. K., Okunlaya, R. A., Ajani, F. O., Okunoye, T., & Oshinaike, A. O. (2013). Indices of job stress and job satisfaction among academic librarians in selected federal universities in South West Nigeria. Annals of Library and Information Studies (ALIS)60(3), 212-218.‏
Templeton, G. F., Lewis, B. R., & Snyder, C. A. (2002). Development of a measure for the organizational learning construct. Journal of management information systems, 19(2), 175-218.‏