با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، گروه کشاورزی، دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران. ایران.

2 استادیار، گروه کشاورزی، مجتمع آموزش عالی سراوان، سراوان، ایران

چکیده

هدف:  هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی انگاره‌های مرتبط با رفتار اطلاع‌یابی کشاورزان گلخانه داران شهرستان ورامین در استان تهران انجام شده است.
روش­‌شناسی:  این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع توصیفی - پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی
گلخانه‌داران شهرستان ورامین (N=320) است. ابزار گردآوری داده‌­ها، پرسشنامه­‌ای است و روایی آن از سوی کارشناسان و متخصصان موضوعی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفته است و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار آماری اس. پی. اس. اس. 22 و با استفاده از روش‌های آماری مقتضی صورت پذیرفت.
یافته‌ها: به‌طور کلی یافته‌ها نشان داد که 2/46 درصد از گلخانه‌­داران در سطح متوسط، 4/43 درصد در سطح پایین و تنها 3/10 درصد از آنان در سطح زیاد از منابع و کانال‌های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده می‌نمایند. همچنین با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که در بین منابع اطلاعاتی می‌توان دریافت که بالاترین رتبه‌ها را از نظر میزان استفاده داشتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد متغیرهای میزان استفاده از منابع و کانال‌های اطلاعاتی و ارتباطی و اعتمادی کشاورزان و ارتباطی نیازهای اطلاعاتی گلخانه­داران با رفتار اطلاع­یابی آنان رابطه معنا­داری دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده جهت تقویت رفتار اطلاع‌­یابی گلخانه‌­داران، زمینه دسترسی آنان به منابع و کانال‌های اطلاعاتی-ارتباطی را فراهم کرده و با تأمین نیازهای اطلاعاتی ایشان و جلب و حفظ میزان اعتماد، زمینه استفاده از منابع و کانال‌های اطلاعاتی - ارتباطی فراهم شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Information-Seeking Behavior, Information-Communication Needs, Greenhouse Farmers, Varamin City.

نویسندگان [English]

  • Mastaneh Ghonji 1
  • Zahra Khoshnodifar 2

1 Ph.D. Department of Agriculture, Tarbiat Madras University, Tehran. Iran.

2 Assistant Professor, Department of Agriculture, Saravan Higher Education Complex, Saravan, Iran.

چکیده [English]

Purpose: Due to the importance of knowledge and information in the development of the agricultural sector, many specialists and experts have a special emphasis on recognizing information resources and their proper use and having the desired information-seeking behavior. In this regard, this study was conducted to investigate the ideas related to the information-seeking behavior of greenhouse farmers in Varamin city in Tehran province.
Methodology:  This is an applied    research and from the method poin of view, is descriptive-survey. The statistical population of this research includes all greenhouse owners in Varamin (N = 320). Based on Morgan's table, a sample of 175 people were selected and studied. The data collection Cronbach's alpha coefficient (a >0.7) for different parts of the questionnaire. Data analysis was performed using Spss22 statistical software and appropriate statistical methods.
Findings: Findings of the study indicated that 46.2% of greenhouse owners use intermediate level, 43.4% low level and only 10.3% of them use information and communication sources and channels at a high level. Also, according to the research results, it was found that among newspapers and educational and promotional publications had the highest rankings, respectively. The results of communication resources and channels and information needs.
Conclusion: Based on findings, it was concluded that in order to strengthen the information-seeking behavior of greenhouse owners, use of information resources and channels - Provide communication.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Behavior Behavior
  • Information-Communication Needs
  • Information-Communication Resources and Channels
  • Greenhouse Owners
  • Varamin County
احمدوند، محمد و کرمی، ایمان (1382). دانش و سیستم­های اطلاعات کشاورزی؛ شاخص­های موفقیت. مجله جهاد، 26، 11-17.
اسدی، علی؛ شریف­زاده، ابوالقاسم و شریفی، مهنوش (1387). بررسی انگاره‌های رفتار اطلاع‌یابی کشاورزان گوجه­فرنگی کار (مطالعه موردی منطقه بادوله در استان بوشهر).  تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 39(1)، 43-31.
ثمری، داود؛ سلطانی، شهره و حسینی­نیا، غلامحسین (1387). امکان‌سنجی ترویج کشت گلخانه‌ای در بین زنان روستایی بخش ورامین. مجله ترویج و اقتصاد کشاورزی، 1(1)، 1-16.
حیدری­ساربان، وکیل (1390). بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر دانش کشاورزان در مورد مدیریت آب در محصول گندم (مطالعه موردی: شهرستان مشکین­شهر). مجله تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی. 4(16)، 96-111.
خان­محمدی، المیرا و رضایی، روح­اله (1396). عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی کشاورزان گندمکار بخش مرکزی شهرستان
 
 زنجان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 13(2)، 171-187.
رضوانفر، احمد و زارع، عادل (1385). نقش کانال‌های ارتباطی و منابع اطلاعاتی گوناگون در مراحل مختلف فرایند تصمیم نواوری در رابطه با پذیرش تکنولوژی GPS یک مدل اثربخش. مجله علوم کشاورزی ایران، ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 37(2)، 61-49.
رضوانفر، احمد و سوختانلو، مجتبی (1388). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار ارتباطی دامدار ایران. مجله علوم کشاورزی ایران، 1(1)، 10-3.
رضوانفر، احمد؛ هاشمی، فائزه و شفیعی، فاطمه (1392). تحلیل عوامل مؤثر بر استفاده از منابع اطلاعاتی و کانال‌های ارتباطی سبزی‌کاران در پیشگیری از آلودگی خاک (مطالعه موردی در شهرری). مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2(1)، 27-37.
 سعدی، حشمت‌اله (1385). بررسی میزان دسترسی و اعتماد گندمکاران استان همدان به فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت و کنترل آفت سن. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 22(1)، 95-78.
غیاثی، عبدالرحیم و پاریاب، جابر (1391). بررسی رفتار و منابع اطلاعاتی هندوانه‌کاران شهرستان جوین نسبت به کشاورزی پایدار. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی راهکارهای دست‌یابی به توسعه پایدار، تهران، 20 اسفند، 10-1.
کلانتری، خلیل و شعبانعلی فمی، حسین (1387). توسعه اقتصاد کشاورزی. انتشارات پیام نور، تهران.
ملک‌محمدی، ایرج؛ آذر کردار، هادی؛ رضوانفر، احمد و مصباح، بابالار (1387). بررسی رفتار اطلاع‌یابی توت‌فرنگی‌کاران استان کردستان. مجله علوم کشاورزی ایران، ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 39(1)، 59-49.
نجفلو، پریسا؛ عباسی، عنایت و فرهادیان، همایون (1396). بررسی رفتار اطلاع‌یابی انگورکاران استان زنجان و عوامل مؤثر بر آن. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران،  48(1)، 178-165.
یزدی‌صمدی، بهمن (1385). پروژه کاهش ضایعات در تولید و مصرف گندم. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج. تهران.
واحدی، مرجان؛ حاجیانی، شهربانو و آرایش، محمدباقر (1399). نیاز آموزشی کشاورزان شهرستان دشتی در تولید گوجه‌فرنگی ارگانیک. پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی، 52(12)، 156-138.
Aker, J. C. (2011). Dial “A” for agriculture: a review of information and communication technologies for agricultural extension in developing countries. Agricultural economics42(6), 631-647.
Ahmadvand, M. & Karami, E. (2003). Agricultural Knowledge and Information Systems; Success Indicators. Journal of Jihad. 26, 11-17.
Babu, S., Glendenning, C., Asenso-Okyere, K., & Govindarajan, S (2011). Farmers’ information needs and search behaviors: Case study in Tamil Nadu, India. IFPRI Division Discussion Paper, International Food Policy Research Institute.
Buadi, D. K., Anaman, K. A., & Kwarteng, J. A. (2013). Farmers’ perceptions of the quality of extension services provided by non-governmental organisations in two municipalities in the Central Region of Ghana. Agricultural Systems, 120, 20-26.
Cukur, T. (2013). Determination of communication behavior of earthen pond fish farmers. Bulgarian Journal of Agricultural Science, 19(6), 1358-1363.
Gholamreza, D., & Farhad, L. (2011). Factors influencing the information seeking knowledge of wheat farmers in Iran. African journal of agricultural research6(14), 3419-3427.
Hossain, K. Z., Islam, M. R., Bhuiyan, M. H., Wazad, M. A., & Rahman, M. M. (2011). Farmers communication behaviour in receiving information on improved rice production technologies. Journal of Innovation and Development Strategy5, 28-33.
Kumar, N. (1993). Source of information for crop loans. Indian journal of extension education. xxix (3&4).
Mokotjo, W., & Kalusopa, T. (2010). Evaluation of the agricultural information service (AIS) in Lesotho. International Journal of Information Management30(4), 350-356.
Njoku, I. F. (2004). The information needs and information-seeking behaviour of fishermen in Lagos State, Nigeria. The international information & library review, 36(4), 297-307.
Oto, J. O., & Shimayohol, D. (2011). Extension communication channels’ usage and preference by farmers in Benue State, Nigeria. Journal of Agricultural Extension and Rural Development3(5), 88-94.
Ofuoku, A. U. (2013). Influence of extension agents’ and farmers’ communications factors on the effectiveness poultry technology messages. Tropical Agricultural Research and Extension, 15(1).
Pezeshki-Rad, G., & Zamani, N. (2005). Information-Seeking Behaviour of Iranian Extension Managers and Specialists. Information Research: An International Electronic Journal, 10(3), n3.
Rastogi, S., & Hasan, S. (2014). A study on communication behaviour of agricultural input users of Udham Singh Nagar district of Uttrakhand, India. Journal of Applied and Natural Science6(1), 193-196.
Rezvanfar, A., Moradnezhadi, H., & Vahedi, M. (2007). Information needs of farm women related to dairy farming and home management in Ilam State of Iran. Livestock Research for Rural Development, 19(8), 19113.
Swanson, B. E. (2009). Changing extension paradigms within a rapidly changing global economy. In Proceedings of the 19th European Seminar on Extension Education: Theory and Practice of Advisory Work in a Time of Turbulences (pp. 113-117).
Ugwoke, B. U. (2013). Promoting Nigerian agriculture through library and information services. International journal of information management33(3), 564-566.
Verma, A. K., Meena, H. R., Singh, Y. P., Chander, M., & Narayan, R. (2012). Information seeking and sharing behaviour of the farmers: A case study of Uttar Pradesh State, India. Journal of recent dvances in agriculture, 1(2), 50-55.