With the joint cooperation of Payam Noor University and the Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.

2 . Professor of Department of knowledge and Information science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 M. A of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.

Abstract

Purpose: This study investigated the relationship between service qualities of academic libraries of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and social capital of the university’s students in the academic year 2014.
Methodology: This research is correlation research. The data were collected using two questionnaires: Lib-Qual and Bollen’s social capital questionnaire. These questionnaires distributed among a sample of 360 students. Data analyzed using the regression and correlation with SPSS software.
Findings: Results showed that there is a significant relationship between three aspects of library services with the three dimensions of social capital. In a narrower investigation results showed that the “control of library service quality information” dimension is related to the“structural” dimension of social capital. The impact of “library services” dimension is related to the “cognitive” dimension of social capital and the “library as the place” dimension have a strong relationship with the “structural” dimension of social capital as well. The “library as a place” dimension had the highest relationship with all dimensions of the social capital. Also, multiple regression analysis showed that quality of library services could predict the social capital of the university students
Conclusion: Generally, one can conclude that the quality of academic library services can affect the three dimensions of the student’s social capital. Academic libraries can improve the student’s social capital by providing high-quality services

Keywords

ابراهیمی، رحمان (1390). بررسی نقش و جایگاه کتابخانه­های عمومی در افزایش سرمایة اجتماعی شهروندان: مطالعه موردی شهر تهران [پایان­نامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تهران.
باب‌الحوائجی، فهیمه و زمانی راد، نسترن (1393). بررسی میزان سرمایة اجتماعی و شاخص­های آن در کتابخانه­های دانشگاهی تابع وزارت علوم مستقر در شهر تهران. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع­رسانی و فناوری اطلاعات)، 7(24)، 1-12.
جعفری، ناهید (1392). بررسی تطبیقی میزان سرمایه اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ مقایسه کتابخانه‌های دانشگاه تهران با دانشگاه شریف [پایان­نامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تهران.
جعفری، ناهید؛ ناخدا، مریم و فدایی، غلامرضا (1394). بررسی تطبیقی میزان سرمایه اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ مقایسه کتابخانه‌های دانشگاه تهران با دانشگاه شریف. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 49(2)، 169-189.
دیانی، محمدحسین، پریرخ، مهری، محمودی، حسن (1391). بررسی رابطه بین سرمایة اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه­های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 16(2)، 91-117.
عطار، سعبد (1389). بنیادهای نظری سرمایة اجتماعی (بررسی وضعیت سرمایة اجتماعی در ایران). یزد: دانشگاه یزد.
منطق، حسن، فهیم­نیا، فهیمه (1392). بررسی نقش کیفیت خدمات ارائه شده به­وسیله­ کتابخانه­های دانشگاهی در افزایش اعتماد دانشجویان به آن (مورد مطالعه: کتابخانه­ی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران). تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، (2)47، 117-37.
محمدبیگی، فاطمه (1387). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه­های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیب­­کوال [پایان­نامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
مرادیان سرخکلایی؛، منور، افتخار اردبیلی؛ حسن، نجات، سحرناز و ساعی پور، نرگس (1391). سرمایة اجتماعی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390. مجله علوم پزشکی رازی، 19(102)، 30- 5.
Cox, E., Swinburne, K., Pop, C. & Laing, S. (2000). A safe place to go: Libraries and social capital. Sydney: University of Technology. Sydney, and the State Library of New South Wales.
Johnson, C.A.(2010). Do public libraries contribute to social capital? A preliminary investigation into the relationship. Libr Inf Sci Res, 32, 147-55.
Johnson, C.A. (2012). How do public libraries create social capital? An analysis of interactions between library staff and patrons. Libr Inf Sci Res, 34, 52-62.
Fukuyama, F. (1999). Social capital and Civil Society. Paper Presented at: Conference on Second Generation Reform, International Monetary Fund، 1999 November 8-9; Washington، DC، USA. from: http://www.imf.org/external/pubs/ft/seminar/1999/reforms/fukuyama. htm.
Nahapiet, J. & Ghoshal S. (1998). Social Capital, intellectual Tal and the Organization Advantage. Acad Manage Rev,23(20), 242-66.
Varheim A. (2006). Social Capital and the multicultural challenge: the role of public library. In: presented at the 4th annual meeting of document academy at school of information (pp. 13-15).
Varheim A. (2007). Social capital and public libraries: the need for research. Libr Inf Sci Res, 29, 416-28.
Varheim, A., Steinmo, S. & Ide, E. (2008). Do libraries matter? Public libraries and the creation of social capital. Journal of Documentation, 64(6), 877-892. From: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/00220410810912433
Varheim A. (2011). Gracious space: library programming strategies towards immigrants as tools in the creation of social capital. Libr Inf Sci Res, 33(1), 12-8.