مدیریت دانش
محمدعلی زمانی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر میباشند که از میان آنها 100 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش با در نظرگرفتن مؤلفههای الگوی سایبرنتیکی (نظارت و کنترل، پیوندهای سست و سخت، تعاملات، تصمیمگیری، سیستم سلسله مراتبی، رهبری، توازن در مدیریت) از پرسشنامه استاندارد شده الگوی سیبرنتیک استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشکدههای دندانپزشکی و داروسازی در کل مؤلفههای الگوی سیبرنتیک از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. و دانشکدة پزشکی در مؤلفههای سیستم سلسلهمراتبی و پیوندهای سست و سخت؛ دانشکده پیراپزشکی در مؤلفههای کنترل، سیستم سلسلهمراتبی و رهبری؛ دانشکدة بهداشت در مؤلفه سیستم سلسلهمراتبی و دانشکده پرستاری در مؤلفههای کنترل و سیستم سلسلهمراتبی در سطح مطلوب و در بقیه مؤلفهها در حد متوسط قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: بین دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ مدیریت مبتنیبر الگوی سیبرنتیک تفاوت وجود دارد.