مدیریت کتابخانه
محمد خالدیان؛ احسان اسمعیل پور
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 35-46
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض (CMSQ) و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد، روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین رضایتمندی شغلی و اخلاق حرفهای رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (391/0)، همچنین نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و رضایتمندی شغلی (218/0-) و بین مدیریت تعارض و اخلاق حرفهای (315/0-) رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. ضرایب رگرسیون نشان داد که رضایتمندی شغلی 8/4 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند و اخلاق حرفهای 10 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند. بحث و نتیجهگیری: نتیجه گیری می شود که بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه وجود دارد.
مدیریت اطلاعات
علی جمشیدی؛ بنفشه حسنوند؛ محمد خالدیان
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 51-62
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با نمونه گیری در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش12نفر از دانشجویان داوطلب شرکت کننده در جلسات آموزش هوش هیجانی است. نمونه آماری گروه کنترل 12 نفر از دانشجویان که در جلسات آموزش هوش هیجانی شرکت نکردند (از بین دانشجویان دانشگاه بصورت در دسترس انتخاب شدند) است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایش تحت 9 جلسه90 دقیقه ای آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض CMSQ و پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمرات مدیریت تعارض و درگیری شغلی در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که آموزش هوش هیجانی به طور معنی داری در مدیریت تعارض و درگیری شغلی دانشجویان مؤثر است.