مدیریت دانش
اورانوس تاجالدینی؛ سپیده ایرانمنش؛ علی سادات موسوی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-32
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای خودارزیابی فرد ارزیابیشونده، ارزیابی مدیر مافوق و ارزیابی همکاران و ارزیابی مراجعان کتابخانه را مدنظر قرار داده است. جامعة موردنظر در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای فرجپهلو و همکاران، (1391) که شامل 4 پرسشنامه جهت بررسی فرد از دیدگاه رییس، همکار، مراجعهکننده و خود فرد میباشد. یافتهها: پس از انجام ارزیابی عملکرد افراد موردنظر و مقایسه نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده مشاهده شد که در شاخص اخلاقی بین دیدگاه خود فرد ارزیابیشونده و دیدگاه رئیس تفاوت معنیداری وجود دارد. در شاخص عملکردی بین ارزیابی کتابداران از دیدگاه گروههای مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در شاخص فرایندی تنها اختلاف معنیدار بین دیدگاه ارزیابیشونده و دیدگاه مراجعهکننده است. نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که برای دستیابی به نتایج دقیقتر میتوان در خصوص شاخصها و گویههای آنها، در بین ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان، زبان مشترکی ایجاد کرد به این ترتیب که قبل از هر گونه ارزیابی، آموزشهای لازم را درخصوص شیوه ارزیابی دیگران و امتیازدهی به ارزیابیکنندگان بدهد تا افراد در ارزیابی همکاران خود و یا دیگر گروهها، دقت بیشتری داشته باشند و نهایتاً اعتبار ارزیابیها ارتقا یابد.