سواد اطلاعاتی
عبدالرسول خسروی؛ عاطفه اسفندیاری؛ سیده زهرا میرتقی
چکیده
هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر میسازد تا مراقبتهای بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر میسازد تا مراقبتهای بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ایفا جهت سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی با رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد است که توسط پرستاران تکمیل و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیطspss ویرایش 24 تحلیل گردید. یافتهها: بیش از 70 درصد جمعیت مورد پژوهش زن و بقیه مرد بودند. بیش از 85 درصد از پرستاران دارای مدرک لیسانس بودند و 8/58 درصد از کتابخانه بیمارستان استفاده نمیکردند. یافتههای پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 با میانگین 38/94 پایینتر از سطح متوسط قرار دارد. در بین 5 استاندارد سواد اطلاعاتی مورد بررسی، بیشترین میانگین مربوط به مهارت تبادل و اشاعه اطلاعات و کمترین میانگین مربوط به مهارت سازماندهی اطلاعات بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه سواد اطلاعاتی پرستاران در تمامی مهارتهای مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد پایینتر از سطح متوسط برآورده شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود راهکارهایی ازجمله آموزش برای ارتقای بهینه تمامی مهارتهای سواد اطلاعاتی بهمنظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد در مراقبت بیماران اتخاذ شود.