کتابخانه عمومی
محسن مرادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ افشین موسوی چلک؛ اعظم آقایی
چکیده
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تیاستیودنت استفاده شده است. یافتهها: در شاخص "منابع غیرکتابی"، کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران( با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانههای عمومی نهاد( با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات دهگانه دیوئی" وضعیت کتابخانههای نهاد( با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانههای عمومی سازمان( با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتابهای کمک آموزشی" و "در دسترس بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانههای شهرداری و نهاد وجود ندارد.نتیجه گیری: با مقایسه وضع موجود کتابخانههای عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آنها با آنچه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.
سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکرد مطالعه تطبیقی با استفاده از روش ارزیابانه انجام گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد منابع اطلاعاتی سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. تعداد منابع تألیفی در سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. الگوی نویسندگی منابع اطلاعاتی در هر دو رشته، بیشتر به صورت تک نویسندهای بود.نتیجهگیری: بیشترین و کمترین منابع اطلاعاتی استفاده شده در سرفصل هر دو رشته، به ترتیب کتابها و پایاننامهها بوده و از مقالات نیز به میزان کمی استفاده شده است. بنابراین لازم است علاوه بر استفاده بیشتر از پایاننامهها، بهویژه پایاننامههایی که در جشنوارهها و هفته پژوهش، به عنوان نمونه و برتر انتخاب میشوند، از مقالات نیز استفاده شود تا این نیاز اطلاعاتی به ظاهر کوچک ولی ارزشمند و تأثیرگذار مرتفع شود و الگویی باشد برای رشتههای مشابه.