مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر
چکیده
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ...
بیشتر
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است. روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است. بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت.
علی اکبر خاصه؛ روزبه حبیبی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 63-78
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل هم رخدادی استفاده شده است. جامعة این پژوهش را کلیۀ مقالاتی تشکیل میدهند که در حوزة کارآفرینی در بازة 20 ساله (1997 تا 2016) در پایگاه وب آو ساینس نمایه شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که پژوهشهای کارآفرینی درگذر زمان روندی نسبتاً صعودی داشتهاند. نتایج مربوط به تحلیل هم واژگانی نشان داد که کلیدواژههای «Entrepreneurship»، «SMEs» و «Innovation» بیشترین فراوانی را در بین کلیۀ کلیدواژهها داشتهاند. همچنین زوجهای کلیدواژهای «کارآفرینی-نوآوری»، «کارآفرینی-خوداشتغالی» و «کارآفرینی-توسعۀ اقتصادی» بیشترین هم رخدادی را داشتهاند. نتایج مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نشان داد که پژوهش-های انجام شده در حوزۀ کارآفرینی از هفت خوشۀ اصلی تشکیل شدهاند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که Wright M پر تولیدترین پژوهشگر، Shane S پر استنادترین پژوهشگر حوزۀ کارآفرینی است و Wright M بالاترین شاخص اچ را در بین کلیۀ پژوهشگران این حوزه دارد. Wright M از نظر شاخصهای هم تألیفی نیز برترین جایگاه را در شبکۀ هم تألیفی حوزۀ کارآفرینی به خود اختصاص داده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد ظهور و توسعۀ وب از دهۀ 1990 میلادی بر روند رو به رشد پژوهشهای کارآفرینی تأثیرگذار بوده است و خوشههای موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی نیز توانسته است تصویری کلان از مباحث مطرح در پژوهشهای کارآفرینی ارائه نماید. همچنین با توجه به جمیع شاخصهای بررسی شده در این پژوهش، به نظر میرسد Wright M شاخصترین پژوهشگر در حوزۀ کارآفرینی در یک دورۀ بیستساله به شمار میرود.
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 37-48
چکیده
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ میتوان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاههای تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه وب معنایی را مشخص نماییم. روششناسی: دادههای اولیه این پژوهش، که با استفاده ...
بیشتر
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ میتوان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاههای تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه وب معنایی را مشخص نماییم. روششناسی: دادههای اولیه این پژوهش، که با استفاده از روش علمسنجی و برای بررسی ریشههای تاریخی حوزه وبمعنایی انجام شده است، از پایگاه وباوساینس استخراج گشتهاند. استفاده از یک راهبرد جستجوی جامع که در محدودۀ زمانی 2000 تا 2015 انجام شد منجر به بازیابی تعداد 4831 رکورد گردید. سپس دادههای اصلاح شده با استفاده از برنامه نرم افزاری مختصآرپیوایاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ وبمعنایی بر اساس سال انتشار آنها نشان میدهد که در قرن بیستم حوزه وب معنایی شاهد شش جهش مهم بوده است که به ترتیب در سالهای 1962، 1965، 1975، 1979، 1983، و 1995 روی داده است. نتیجهگیری: به طور کلی و با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد که حوزه وبمعنایی تحت تأثیر آثاری از مباحث مختلف از جمله زبانشناسی، بازنمون دانش، و هوش مصنوعی بوده است.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 69-76
چکیده
هدف: هدفاصلی پژوهش حاضر آن است که پس از ارائه برخی اطلاعات علم سنجانه در حوزۀ بازیابیاطلاعات، به تحلیل موضوعی این مقالات پرداخته و زیرشاخههای فعال آن را مشخص کند.
روششناسی: روش پژوهش حاضرتحلیل محتوایی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه مقالاتی که در عنوان آنهاعبارت «بازیابی اطلاعات» آمده و بین سالهای 1993 تا پایان 2012 ...
بیشتر
هدف: هدفاصلی پژوهش حاضر آن است که پس از ارائه برخی اطلاعات علم سنجانه در حوزۀ بازیابیاطلاعات، به تحلیل موضوعی این مقالات پرداخته و زیرشاخههای فعال آن را مشخص کند.
روششناسی: روش پژوهش حاضرتحلیل محتوایی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه مقالاتی که در عنوان آنهاعبارت «بازیابی اطلاعات» آمده و بین سالهای 1993 تا پایان 2012 در نمایهنامههایاستنادی آی. اس. ای تحت موضوع علوم کتابداری و اطلاعرسانی نمایه شدهاند تشکیلمیدهد.
یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که در دو دهۀ اخیر تعداد389مقاله تحت عنوان بازیابی اطلاعات مربوط به حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی درپایگاهWeb of Science نمایه شده است که بالغ بر 30 درصد آن در مجلهInformation Processing Management به چاپ رسیده است. نتایج مربوط به تحلیل محتوا نیز مشخص نمود کهزیرشاخههای «بازیابی تعاملی اطلاعات»، «بازیابی اطلاعات بین زبانی»، و «ربط»مباحثی بودهاند که بیشترین تحقیقات حوزۀ بازیابی اطلاعات را به خود منعطف نمودهاند.
نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش بهنظر میرسد پژوهشگران حوزۀ بازیابی اطلاعات توجه خاصیبه جنبههای تعاملی در حوزۀ بازیابی اطلاعات دارند. همچنین با توجه به نفوذ فناوریدر اکثر کشورها و تنوع زبان در سطح جهان، تحقیقات رو به گسترشی در حوزۀ بازیابیاطلاعات بین زبانی در حال انجام است