کتابخانه عمومی
ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشدبحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده که تعداد آنها 40 نفر است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرارگرفته و میزان پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان در مؤلفه بینش نسبت به فرآیند ارتباط در حد مطلوب و در رابطه با سه مؤلفه ارتباط توأم با قاطعیت، کنترل عاطفی و توانایی دریافت و ارسال پیام در حد متوسط و در رابطه با مؤلفه مهارت گوش دادن در حد ضعیفی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای بینش ارتباطی و قاطعیت، بین سن افراد و مؤلفههای کنترل عاطفی و قاطعیت، بین تحصیلات و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و کنترل عاطفی و درنهایت بین سابقه خدمت و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و بینش ارتباطی روابط معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین مهارتهای ارتباطی افراد مورد مطالعه در وضعیت متوسطی قرار دارد و بین ویژگیهای جمعیتشناختی آنها مانند سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت و میزان مهارتهای ارتباطی آنها رابطه وجود دارد.
کتابخانه عمومی
زهرا خواجه علی جهانتیغی؛ معصومه عبدالهی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس(350نفر) میباشد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای t-test، F-test و آمار توصیفی استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، وضعیت کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس از نظر مهارتهای ارتباطی کمی بالاتر از متوسط است. بنابراین، از نظر مهارتهای توانایی دریافت با درک پیامهای کلامی و غیرکلامی، مدیریت عواطف و هیجانات، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و قاطعیت در سطح نسبتأ خوبی هستند. در بررسی تأثیر سابقۀ کار، جنسیت، رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی مختلف، نتایج نشان داد بین مهارتهای ارتباطی کتابداران با سوابق کاری مختلف، زن و مرد بودن، رشته علم اطلاعات و دانششناسی و غیر از آن و مقطع تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.نتیجه گیری : با توجه به اهمیت برقراری ارتباط کتابداران با مراجعین برای تعامل مؤثر، نتایج این تحقیق میتواند در توجه بیشتر به ارتباطات بین فردی و کسب مهارتهای لازم در این زمینه، برای رساندن کتابخانههای عمومی به اهداف مفید باشد.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.