مدیریت دانش
حمید ژیان پور؛ فرامرز سهیلی؛ محمدرضا رضایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف لیکرت با بهرهگیری از پرسشنامههای استاندارد ناهاپیپ و گوشال (1998) و مدل بات، با درنظر گرفتن مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش، هنجاریابی و تهیه شد. پاپایی آن با ضریب آلفای کرنباخ عدد (93%) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون رگرسیون و همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با اطمینان 99% سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مفهوم کلی آن، تأثیر مثبت و معنی دار، دارد. همچنین از بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی، بعد رابطهای، بیشترین میزان همبستگی با میزان اجرای مدیرت دانش و توسعه آن را دارد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است. بهبود ارتباطات و تعاملات سازنده میان کارکنان سازمان، از طریق ارتباطات اثربخش با تقویت و ایجاد فرهنگ مشارک، موجب تسهیل درخلق و تولید دانش در سازمان خواهد شد.