مدیریت دانش
شهناز خادمیزاده؛ زینب محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگسازمانی کامرون و کوئین (1999)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و مدیریت دانش لاوسون (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس نسخه 23 استفاده شد.یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که شاخصهای برازندگی مطلوب است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (005/0p<؛ 87/0=β)، فرهنگسازمانی با اعتماد سازمانی (005/0p<؛ 55/0=β) و اعتماد سازمانی با مدیریت دانش (005/0p<؛ 72/0=β) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل در خصوص فرضیهی غیرمستقیم نشان داد که فرهنگسازمانی از طریق اعتماد سازمانی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر مدیریت دانش دارد. (005/0p<؛ 396/0= β).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد بستر مناسب برای ایجاد فرهنگسازمانی مناسب، منجر به افزایش حس اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میشود و حس اعتماد سازمانی در به اشتراکگذاری دانش و تجربیات، خلق دانش جدید و بهکارگیری دانش که هدف از اجرای مدیریت دانش است تأثیرگذار است.
مدیریت دانش
محمدعلی زمانی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر میباشند که از میان آنها 100 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش با در نظرگرفتن مؤلفههای الگوی سایبرنتیکی (نظارت و کنترل، پیوندهای سست و سخت، تعاملات، تصمیمگیری، سیستم سلسله مراتبی، رهبری، توازن در مدیریت) از پرسشنامه استاندارد شده الگوی سیبرنتیک استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشکدههای دندانپزشکی و داروسازی در کل مؤلفههای الگوی سیبرنتیک از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. و دانشکدة پزشکی در مؤلفههای سیستم سلسلهمراتبی و پیوندهای سست و سخت؛ دانشکده پیراپزشکی در مؤلفههای کنترل، سیستم سلسلهمراتبی و رهبری؛ دانشکدة بهداشت در مؤلفه سیستم سلسلهمراتبی و دانشکده پرستاری در مؤلفههای کنترل و سیستم سلسلهمراتبی در سطح مطلوب و در بقیه مؤلفهها در حد متوسط قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: بین دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ مدیریت مبتنیبر الگوی سیبرنتیک تفاوت وجود دارد.