مدیریت پایگاه اطلاعاتی
علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 مدرک تولید شده توسط نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی 2021-1960 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. بهمنظور بررسی تأثیر شاخصها و نمرات دگرسنجی حاصل از حضور تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاه دایمنشنز و مندلی بر شاخص تعداد استنادات پایگاه اسکوپوس، از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه خطی به کمک نرمافزارهای اکسل و اس. پی. اس.اس. پرداخته شده است.یافتهها: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی در 5/95 درصد موارد از مندلی استفاده میکنند. اما از شبکههای اجتماعی تنها در 24 مورد (5/8 درصد) برای به اشتراکگذاری مطالب استفاده میکنند. جز نسبت استنادات نسبی، سایر شاخصهای دایمنشنز رابطه همبستگی قابل قبولی با تعداد استنادات اسکوپوس دارند. ارتباط بین تعداد استنادات دایمنشنز و تعداد استنادات اسکوپوس از ارتباط سایر شاخصها قویتر است. همچنین بین تعداد خوانندگان و تعداد استنادات مندلی با استنادات اسکوپوس رابطه همبستگی بالایی وجود دارد. بررسی ضرایب مدل رگرسیونی نشان داد که تعداد استنادات دریافتی دایشمننز به میران 10 درصد و تعداد استنادات مندلی به میزان 83 درصد قدرت پیشبینی استنادات اسکوپوس را دارند. سایر شاخصهای مورد مطالعه از توان پیشبینی تعداد استنادات اسکوپوس ناتوان هستند.بحث و نتیجهگیری: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی باید از شبکههای اجتماعی همچون توئیتر برای اشتراکگذاری هرچه بیشتر مطالب خود استفاده کنند. همچنین بهمنظور دریافت استنادات بیشتر، به انتشار مطالب خود در مجلات دارای نمایههای بینالمللی اقدام نمایند.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
مهدی معینی کیا؛ ابراهیم آریانی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 27-38
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه براساس جدول گرجسی _ مورگان 495 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها بخشی از پرسشنامة راهبردهای انگیزش برای یادگیری دانکن و مککیچی (2005) حاوی مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و پرسشنامههای کیفیت خدمات اداری-آموزشی، کیفیت خدمات کتابخانهای، کیفیت خدمات آموزشی اساتید، کیفیت خدمات مشاورهای و کیفیت خدمات الکترونیکی از طریق سایت به کار گرفته شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرم افزار spss.21 و روش رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: متغیرهای کیفیت خدمات ارائه شده به گونة معنیداری توان تبیین 13/0 = 2R از واریانس مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری را دارا هستند (38/0 = R، 7/13 = (470 و 5)F و 001/0 > P) و سهم کیفیت خدمات آموزشی (169/0 - = β) و خدمات مشاورهای (140/0- = β) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است و سهم کیفیت بقیه خدمات ارائه شده معنیدار نیست. بحث و نتیجهگیری: با افزایش شکاف یا کاهش کیفیت دو نوع خدمات آموزشی و خدمات مشاورهای اساتید، مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری از جانب فراگیران به گونة معنیداری کاهش مییابد. بنابراین مسئولان دانشگاه باید در خصوص ارتقای کیفیت خدمات پشتیبانی و جلب رضایت فراگیران، اقدامات اساسی و بهموقع انجام دهند.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی؛ مهدیه عسکری سرکله
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 25-37
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای هزینهبر ساینس دایرکت، امرالد با پایگاه رایگان دواج، در دو مقوله ابزار جستوجو و سازماندهی و بیان نقاط قوت و ضعف آنهاست. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مطالعه تطبیقی انجام گرفته است و جامعه آماری آن پایگاه ساینس دایرکت، امرالد و دواج به علت پراستفاده بودن و همبستگی نزدیک از لحاظ ابزارهای جستوجو ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای هزینهبر ساینس دایرکت، امرالد با پایگاه رایگان دواج، در دو مقوله ابزار جستوجو و سازماندهی و بیان نقاط قوت و ضعف آنهاست. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مطالعه تطبیقی انجام گرفته است و جامعه آماری آن پایگاه ساینس دایرکت، امرالد و دواج به علت پراستفاده بودن و همبستگی نزدیک از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی است. ارزیابی این پایگاهها به وسیله دو سیاهه وارسی محقق ساخته از ابزارهای جستوجو و سازماندهی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی همچون فراوانی و میانگین و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک متغیر و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فراوانی مؤلفههای سازماندهی در ساینسدایرکت و امرالد و دواج به ترتیب 73%و %56 و 41%، و میانگین مؤلفههای ابزار جستوجو به ترتیب 68%و 57%و 38% است. بحث و نتیجهگیری: تحلیل یافتهها نشان داد که پایگاههای هزینهبر ساینسدایرکت نسبت به پایگاه رایگان از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی از وضعیت بهتری برخوردار هستند.
مدیریت دانش
مریم غفوری؛ عاصفه عاصمی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بینالمللی بوده، نمونههای پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار)، شرکت اداک)، سه سامانه بینالمللی«ای. اس. ام. ایی»، «کانفتول» و« پی. کا. پی» شده است.
یافتهها: نشان داد که در بین سامانههای داخلی سامانه یکتاوب و در بین سامانههای بینالمللی سامانه ای. ام. سی. ایی بیشترین اختیارات و امکانات را برای مدیران درنظر گرفتهاند. همچنین سامانههای مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیتهای موجود مدیر، در یک سیستم استاندارد را دارا میباشند و سامانه مدیریت همایش یکتاوب افزار شرق با اختلاف ناچیزی همسطح سامانههای مدیریت همایشهای خارجی قرار میگیرد.
نتیجهگیری: در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که شرکتهای داخلی تلاش کردهاند که همپای سامانههای مطرح بینالمللی باشند و در راستای ارتقای سامانههای خود میکوشند. این یافتهها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 13-26
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای قابلیتهای نرمافزارهای همترازخوانی سامانههای مدیریت محتوای نشریات ملی و بینالمللی بهمنظور شناسایی ویژگیهای ضروری انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی و مرور سیستم، مشاهده، مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای قابلیتهای نرمافزارهای همترازخوانی سامانههای مدیریت محتوای نشریات ملی و بینالمللی بهمنظور شناسایی ویژگیهای ضروری انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی و مرور سیستم، مشاهده، مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری از سیاهه وارسی محقق ساخته، بوده است. جامعه پژوهش، شامل سامانههای مدیریت پایگاه نشریات داخلی و خارجی و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح تحلیلی و توصیفی انجام شده است.
یافتهها: در بخش اول پژوهش، قابلیتهای همترازخوانی سامانههای مدیریت پایگاه نشریات در قالب جداولی ارائه شدند. در بخش دوم پژوهش با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته بر اساس یافتههای بخش اول و یکسری اطلاعات دیگر، میزان حضور قابلیتها در سامانههای نمونه بررسی شد و در مرحله سوم پژوهش با مقایسه سامانههای انتخابی این نتیجه حاصل شد که بیشترین امتیاز دریافتی از امکانات موجود مربوط به سامانههای مدیریت محتوای پایگاه نشریات سه سامانه بینالمللی ای. ای. اس[1]، ای. ام[2]، ا. جی. اس[3] بود. از بین سامانههای داخلی سامانه مدیریت نشریات شرکت یکتاوب با اختلاف جزئی با سیستمهای بینالمللی هم سطح بود و امکانات موجود در سامانه مدیریت نشریات شرکت یکتاوب نسبت به دو سیستم داخلی (شرکتهای توسعه انفورماتیک ایران و پژوهشگران سلامت) بالاترین امتیاز را دارا بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد، کلیه امکانات موجود در سامانههای مدیریت محتوای نشریات ادواری بهمنظور حذف هزینههای اضافی موجود در روشهای سنتی و همچنین کاهش بازهی زمانی ارسال مقاله تا چاپ و ایجاد رابطه تعاملی بین کاربران میباشد.
[1]. EES (Elsevier Editorial System)
[2]. EM (Editorial Manager)
[3]. OJS (Open Journal System)