با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد. علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه اصفهان، ایران

2 دانشیار. علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه اصفهان، ایران

3 استاد. علوم تربیتی. دانشگاه اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارت‌هایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاه‌های آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان، انجام گرفته است.
روش‌شناسی: برای آزمون فرضیه‌ها، به برگزاری کارگاه‌های آموزشی سواد اطلاعاتی در سه جلسه آموزشی پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش را متخصصین شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با تحصیلات لیسانس و بالاتر از لیسانس تشکیل داده است. حجم نمونه، 15 نفر از متخصصین رشته برق بودند که انتخاب آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس صورت گرفت. به منظور گرد آوری داده از پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته استفاده شد، که در آن سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز، در شش سطح تشخیص ماهیت و شناخت نیاز اطلاعاتی، شناخت منابع اطلاعاتی، جستجو و دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، مدیریت و سازماندهی اطلاعات و استفاده از اطلاعات، مورد سنجش قرار گرفت.
یافته‌ها: مقایسه و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده قبل و بعد از برگزاری کارگاه، بیانگر این مطلب بود که برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های سواد اطلاعاتی، نقش موثری در افزایش مهارت‌های سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته است..
نتیجه‌گیری: برگزاری کارگاه های آموزش سواد اطلاعاتی نقش موثری در افزایش سطح سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of training workshops in developing information literacy of Mobarakeh Steel employees

نویسندگان [English]

  • Maryam Golshany 1
  • Asefeh Asemi 2
  • Bibi Eshrat Zamani 3

1 Master of Knowledge and Information Science, Isfahan University, Iran

2 Assistant professor, Knowledge and Information Science, Isfahan University, Iran.

3 Professor, Department of Education, University of Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Purpose: This study investigated the role of training workshops in developing information literacy of Marrakech Steel employees. In this study, a sample consisting of 30 Mobarakeh Steel employees were Isfahan city. The Convenience Sampling method was used for sampling. In order to research, one experimental sample was used and it has no control group. The research methods of achieving the quasi-experimental design, pretest, and posttest in the experimental group were selected. In order to gather information, pretest and posttest questionnaire assessment, review of the literature, organizational documents, were used.
Methodology: For measuring information needs. Seven-item scale was designed, for measuring identifying information resources, ten-item scale, for search and information access, a 7-item scale, for evaluation of information 2-item scale, for management and organization of information 3-item scale, for use of information 3-item scale were used. After performing the study using test questions. Information needs, identifying information, search and information access, evaluation of information, management and organization of information, for use of information, was measured. Analysis of data from pretest and posttest scores in both descriptive and inferential statistics was done. Descriptive statistics were used for frequency, percentage, average, standard deviation, and inferential statistics were used for Kolmogorov-Smirnov test, paired t-test and Friedman test.
Findings: According to the results obtained of data analysis can be said there was a significant difference between the level of information literacy among the participants, before and after the training workshops.
Conclusions: Based on the study findings, it seems that Information Literacy training workshops, has an important role in increasing the level of information literacy of the Mobarakeh Seel company employees. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information literacy skills
  • industrial organization
  • Mobarakeh steel company
  • educational workshops
پریرخ، مهری. (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روش‌ها و برنامه‌ها. تهران: کتابدار.
عاصمی، عاصفه. (1390). سواد اطلاعاتی: آموزش و یادگیری، تهران: نشر کتابدار.
عاصمی، عاصفه و بهارلو، غفار (1389). دست‌یابی به اطلاعات در محیط دیجیتال: از تئوری تا عمل. تهران: نشر کتابدار.
عاصمی، عاصفه و زال‌زاده، ابراهیم (1388). آشنایی با روش پژوهش و شیوه‌ی جستجوی اطلاعات. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
Al-Daihani, S. M. & ur Rehman, S. (2007). A study of the information literacy capabilities of the Kuwaiti police officers. The Electronic Library25(5), 613-626.
Eisenberg, M. B. & Berkowitz, R. E. (2001). The Big6 information problem-solving approach. Richmond Beach: Big6.
Perrin, C., Hossain, D. & Cumming, K. (2008). Nursing students' information literacy skills prior to and after information literacy instruction. In Proceedings of the 5th International Lifelong Learning Conference 2008 (311-316).
 Weber, C. & Jonston, M. (2002). Assessment for Information Literacy Paper. Proceeding of the First International Conference in Information Technology & Information Literacy, (20-22). Glasgow: Scatland